ConversieNieuwsSEOUsability

46 tips om je website te verbeteren

Door november 10, 2015 Reageren niet mogelijk

Een website is niet zomaar een website. Over een website is nagedacht en bevat vele facetten. Wat dacht je van de gebruiksvriendelijkheid van een website? Of de vindbaarheid? Wat als ze je website wel kunnen vinden maar niet weten hoe ze het moeten gebruiken? Of misschien vinden ze hem wel, snappen ze ook hoe hij werkt, maar verdien je er geen cent mee?

In dit artikel maar liefst 46 praktische tips om de gebruiksvriendelijkheid (usability), vindbaarheid (SEO) en conversie te verbeteren.

Usability

Usability of gebruiksvriendelijkheid is één van de belangrijkste onderdelen van de website. Als mensen de website niet goed begrijpen, niet kunnen gebruiken of iets niet kunnen vinden zullen ze snel afhaken. Dit heeft dan ook indirect invloed op de positionering in de zoekmachines en natuurlijk ook op de conversie. Vandaar dat we beginnen met tips over de gebruiksvriendelijkheid.

  1. Zorg voor een bruikbaar menu welke direct zichtbaar is
    1. Plaats je menu op een plek die je bezoeker verwacht. Meestal boven aan! Ga liever niet afwijken omdat je dat leuker vind, mensen zijn gewoontedieren!
    2. Gebruik geen algemene termen als “Producten” “Over ons” etc. Maar zorg dat in je hoofdmenu direct duidelijk wordt wat voor site het is met welke inhoud.
    3. Verplaatst minder belangrijke dingen bijvoorbeeld naar de footer of in een secundaire navigatie.
    4. Het mobiele menu icoontje (3 streepjes onder elkaar, ook wel het hamburger menu) lijkt helemaal niet zo goed te werken als gedacht. Beter kun je een gewone knop maken met de tekst “menu”.
    5. Zorg dat je menu een opvallende kleur heeft en niet wegvalt in de rest (je call-to-action buttons moeten natuurlijk nog meer opvallen dan je navigatie dus zorg wel voor balans!)
    6. Plaats belangrijke menu items als eerste, of als laatste. Mensen hebben meer oog voor dingen aan het begin en aan het eind dan in het midden.
    7. Zorg voor een duidelijke structuur. Deel de pagina’s op in een logische structuur. Vraag vooral eens iemand die niet bekend is met het product/website om te beoordelen of het duidelijk is!
    8. In dit artikel nog meer informatie over hoe je een goede website navigatie opzet.
  2. Zodra mensen dingen niet direct kunnen vinden in het menu of op de homepagina zullen ze veelal gaan zoeken naar de zoekfunctie. Zorg dus ook dat deze beschikbaar is. En goed werkt!
  3. Gebruik géén “Klik hier” als linktekst maar gebruik een beschrijvende vorm. De tekst valt namelijk visueel op doordat deze vaak een andere kleur heeft dan de rest van de tekst.
  4. Je wilt niet dat mensen verdwalen op je website, gebruik daarom een kruimelpad. Steeds vaker komen mensen ook binnen op andere pagina’s dan de homepagina, aan zo’n kruimelpad kunnen ze dan gemakkelijk zien waar ze zich bevinden.

Zoemachine optimalisatie (SEO) tips

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Het verbeteren van je website voor de zoekmachines. En eigenlijk is het enige wat de zoekmachines willen een goede website aanbieden aan de mensen die een zoekopdracht doen. Je kunt zoekmachine optimalisatie doen op twee gebieden: technisch, of in de teksten zelf. Beiden zijn erg belangrijk, want wanneer de zoekmachine hem door een gebrek in de techniek niet kan lezen, komt hij nooit uit bij de content!

Technische SEO verbeteringen

  1. Zorg dat de website geindexeerd kan worden:
    1. Gebruik géén noindex metatag, anders zal je website niet opgenomen worden in de zoekresultaten
    2. Gebruik géén robots.txt voor de belangrijkste pagina’s. (Pagina’s die je niet geïndexeerd wilt hebben kun je natuurlijk wel vermelden in de robots.txt)
    3. Zorg dat je website niet afgeschermd is door bijvoorbeeld een wachtwoord
  2. Zorg dat je website mobielvriendelijk is.
    Google heeft een mobielvriendelijke test gemaakt waar je je website gemakkelijk kunt testen.
  3. Zorg dat in de HTML gebruik wordt gemaakt van kopjes zoals H1, H2, H3, etc. en dat deze niet vervangen worden door andere trucjes.
  4. Zorg voor goede URL’s.
    1. Mensen en zoekmachines zien liever een begrijpelijke leesbare URL. Liever geen “/?p=1” maar “/fietsen/batavus”.
    2. Probeer in de URL de belangrijkste zoektermen te gebruiken, hoe eerder een term voor komt in de URL hoe beter.
    3. Voorkom indien mogelijk gebruik van ID’s of andere niets zeggende cijfers.
    4. Probeer de URL’s niet te lang te maken. Niet alleen voor SEO maar ook voor usability is dit aan te raden. MOZ geeft als advies maximale lengte ongeveer 115 tekens.
  5. Zorg dat op subpagina’s de titel van de pagina (met de belangrijke zoekwoorden erin) de tag “H1” krijgt.
    Op de homepagina mag dit gerust de bedrijfsnaam of het logo zijn, maar op de subpagina’s kun je beter de titel de H1 geven. Dit is tenslotte het belangrijkste van de pagina en verteld waar de pagina over gaat.
  6. Zorg dat je gebruik kunt maken van de meta description tag. Dit is in WordPress en Drupal makkelijk te realiseren door gebruik van een module of plugin.
  7. Voorkom duplicate content (dubbele content)!
    Duplicate content is content die op 2 of meer verschillende pagina’s in diezelfde vorm terug komt. Bijvoorbeeld op: www.mixcom.nl en mixcom.nl en mixcom.nl/. Voor de zoekmachines zijn dit 3 verschillende URL’s en dus 3 verschillende pagina’s. Zorg dat de alternatieve URL’s met een 301 worden doorgestuurd naar de juiste. Je kunt ook nog kiezen om canonieke URL’s in te zetten.
  8. Zorg dat je website snel laad. Het is geen directe SEO-factor maar het speelt zeker mee!
    1. Test het bijvoorbeeld via tools.pingdom.com en via de Google PageSpeed tool
    2. Zorg er voor dat niet alleen de code geoptimaliseerd is en dat ook de server snel genoeg reageert. Dus niet te veel andere website erop, genoeg geheugen er in en geen overstroomde internet verbinding spelen mee.

SEO Content verbeteringen

Content is king. En dat zal nog wel even zo blijven. Content is een van de belangrijkste dingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

  1. Zorg voor regelmatig nieuwe content. En dan niet een nieuwtje “omdat het moet”. Maar volwaardige goede content. Regelmaat kan bijvoorbeeld ook zijn 1 keer in de maand of 2 maanden.
  2. Zorg dat je weet wat de zoektermen zijn waar mensen op zoeken. Kies per pagina 1 of 2 woorden waar je op wilt scoren om het niet direct te ingewikkeld te maken voor jezelf. Gebruik onze SEO checklist om het nog makkelijker te maken voor jezelf.
  3. Als je nieuwe content schrijft of oude content herschrijft heb je misschien wat aan de volgende richtlijnen.
    1. Probeer een content pagina het liefst uit minimaal 350 woorden te laten bestaan. Hebben je concurrenten op die zoektermen veel langere teksten? Zorg dan dat je dit ook doet! Online worden ook rustig artikelen van 1.000 tot 1.500 woorden geschreven en gelezen. Zolang de opmaak maar goed is met genoeg tussenkopjes, witruimte en opsommingen.
      Let wel op dat je niet dingen in meer woorden gaat schrijven om aan die 300 woorden te komen! Schrijf een gewoon prettig leesbare tekst met scanbare inhoud.
    2. Gebruik op zo’n tekst van 300 woorden het liefst 2 a 3 tussen kopjes. Meer woorden? Meer tussenkopjes!
    3. Gebruik ook 1 of meerdere opsommingen zodat mensen de tekst goed kunnen lezen.
  4. Schrijf voor elke pagina een passende pagina titel (die boven in het browserscherm komt, maar ook vooral in Google zichtbaar is) en een goede meta-omschrijving. Deze twee zijn voor elke pagina uniek omdat ze (als het goed is) ook een andere inhoud hebben. Verwerk in de omschrijving het liefst ook een call-to-action!
    ScreenShot024
  5. Zorg vervolgens dat je de content online verspreid, via eigen social media kanalen, maar nog liever laat bezoekers je content delen! Zoek eventuele linkpartners die kunnen linken naar je nieuwe content. Links naar je content is nog steeds een belangrijk deel van de optimalisatie!

Conversie tips

Vaak willen mensen meer bezoekers op hun website hebben: maar dat is meestal niet het uiteindelijke doel. Vaak is de bedoeling om meer omzet te genereren. Door direct producten via de website te verkopen, of juist om leads te genereren. Deze tips gaan je helpen om de conversie van je website te verbeteren.

  1. Dit lijkt misschien simpel, maar veel mensen staan er niet bij stil. Elk pagina heeft een doel. En het liefst ook maar één doel. Mensen zijn namelijk niet goed in kiezen. Zorg dus dat elke pagina 1 duidelijk herkenbaar doel heeft. Anders is de kans groot dat mensen afhaken.
  2. Zorg dat er zo min mogelijk afleidingen zijn van het doel: advertenties of linkjes die de bezoekers juist weg halen van je landingspagina kunnen een echte conversie-killer zijn. Wees dus kritisch!
  3. Zorg dat je doel bereikbaar is met een duidelijke opvallende call-to-action zoals een button. Doe deze liever niet direct in de kleuren die je al gebruikt op je website maar gebruik een contrasterende kleur zodat hij meer opvalt.
    Kijk bijvoorbeeld eens naar bol.com: ze gebruiken veel wit, zwart en blauw. De belangrijkste knoppen zijn echter een gele kleur zodat ze goed opvallen!
  4. Maak gebruik van A/B of multivariatie testen! Wat voor de ene doelgroep goed werkt, kan voor jouw doelgroep minder goed werken. Daarom is het verstandig om zelf regelmatig A/B (of multivariatie) testen uit te voeren. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met Google Analytics. Wil je voorbeelden zien van A/B testen? Kijk dan eens op Whichtestwon.com: elke week laten ze daar nieuwe resultaten zien van testen.
  5. Zorg dat het proces wat ze moeten doorlopen om te converteren zo simpel mogelijk is en zo weinig mogelijk plekken heeft om af te kunnen haken. Enkele voorbeelden:
    1. Wees bewust van de informatie die je vraagt, is het nu echt nodig? Of kan je dat later ook nog navragen? Denk aan een aanhef of geslacht, geboortedatum etc.
    2. Forceer mensen niet direct om een gebruikersaccount aan te maken, maar geef ze ook de mogelijkheid om in minder stappen iets aan te schaffen.
    3. Vaak werkt een one-page-checkout erg goed: mensen kunnen de stappen direct overzien, hoeven minder te klikken en hebben daardoor minder mogelijke afhaak momenten.
    4. Heb je geen one-page-checkout? Laat dan de voorgang zien in een visuele balk of in aantal stappen. Mensen zijn visueel ingesteld dus wanneer je het visueel aan kunt geven heeft dat altijd de voorkeur boven tekst

Wanneer ga jij aan de slag met deze tips?