Wat is contentmarketing en hoe begin ik daarmee?

Het hoofddoel van contentmarketing is het structureel verspreiden van content die relevant is waarmee je de gewenste doelgroepen aantrekt en interesseert. Zonder een gedegen strategie en het opstellen van heldere doelen is het net schieten met hagel, wat vaak niet het gewenste effect heeft.

Wat is een contentmarketingstrategie? Waarom stel je een contentmarketingstrategie vast? Welke voordelen heeft het en waar moet je op letten? In dit artikel krijg je handige tips die je helpen bij het effectief bereiken van je doelgroep.

Waarom is een goede contentmarketingstrategie belangrijk?

Een goede contentmarketingstrategie is de basis van voor al je content en zorgt voor een goede samenhang tussen de verschillende soorten content. Eigenlijk is het een soort plan waarin strategische keuzes voor content worden vastgelegd. Onderdelen die hierin terugkomen zijn:

  • Wat zijn je doelen?
  • Wat zijn de thema’s/onderwerpen?
  • Via welke kanalen verspreid je de content en is je doelgroep op aanwezig?
  • Hoe meet je de resultaten van de verschillende uitingen?
  • Wie zijn belangrijke stakeholders?
  • Wat heb je nodig voor het maken van goede content?

Het contentplan geeft antwoord op deze vragen, zodat je je contentmarketing succesvol kan inzetten. Wanneer is content, goede content? Wanneer het doelgroepen aanzet tot wenselijk gedrag voor jouw bedrijf. De KPI’s (Kritische Prestatie Indicatoren) stel je van tevoren vast zodat je achteraf kunt meten of een uiting succesvol is geweest.

Waar bestaat een goede contentmarketingstrategie uit?

1. Positionering en proposities in relatie tot de boodschap

Het is essentieel om jezelf te verplaatsen in jouw doelgroep en te bepalen hoe jouw organisatie relevant is en waarde toevoegt. Welke producten en/of diensten hebben echt onderscheidende kenmerken? Zo wordt het makkelijker om de juiste content te maken.

2. Marktanalyse, customer journey of doelgroeponderzoek

Wat doet de concurrent om jouw doelgroep te bereiken? Daarnaast is het belangrijk om in kaart te brengen hoe de klantreis van jouw doelgroep eruitziet. Maak jouw fictieve doelgroep visueel door het maken van persona’s. Hang er demografische en persoonlijke gegevens aan en sluit af met gegevens over het koopproces van de klant.

Hoe spreek je de doelgroep aan? Welke kanalen gebruikt jouw doelgroep het meest? Wat zijn drijfveren en doelen? Wat zijn ambities of uitdagingen en belemmeringen in het werk? In een buyer persona ligt op deze vragen de focus.

3. Bepalen van content frequentie en type content

Door middel van een frequente en periodieke verspreiding van content, creëer je een verwachting. Wanneer je continue interessante content post, zorg je ervoor dat mensen je blijven volgen en dit doorgeven aan andere personen. Zo vergroot je het aantal volgers en maak je de drempel steeds lager om gegevens achter te laten.

Denk aan een kwartaal magazine/brochure of video’s/animaties die bijvoorbeeld op dinsdag en donderdag op social media verschijnen. Het is aan te raden om de focus te leggen op één medium waarmee jij ervoor kan zorgen dat de content terechtkomt bij jouw doelgroep.

4. Vorm, tone-of-voice, lengte van je content en stijl bepalen

Wat trekt jouw doelgroep? Welke manier van communiceren spreekt hen aan en wat voor soort content vindt jouw doelgroep interessant? Al deze onderdelen dragen bij aan de boodschap en het imago dat je wilt uitstralen met jouw content.

Het is belangrijk dat er één lijn zit in jouw content zodat herkenbaarheid wordt gecreëerd en je de doelgroep aanspoort tot het nemen van de gewenste actie. Het uitgangspunt hierbij is de merkidentiteit, waar sta jij als onderneming voor?

Zorg er daarnaast voor dat je jezelf onderscheid van de concurrenten door een opvallende creatieve stijl te creëren. Ga bijvoorbeeld slim om met het gebruik van kleur of bewegend beeld in de vorm van animaties.

5. Content promotieplan en tactieken

Hoe zorg je ervoor dat jouw content de juiste doelgroep bereikt? De gemaakte content promoten kan op verschillende manieren. Denk aan e-mail marketing, social media, betaalde advertenties en meer.

Een promotieplan zou kunnen zijn om eerst een betaalde campagne uit te voeren en de beoogde doelgroep te targeten. Het levert wellicht niet direct sales op maar laat wel zien dat jij creatieve en waardevolle content maakt waardoor jouw beoogde doelgroep je gaat volgen.

Door te segmenteren schrijf je content voor specifieke (sub)doelgroepen en kun je gaan A/B testen. Zo kun je testen wat het beste aanslaat en welk onderwerp in smaak is bij jouw doelgroep. Een contentkalender is daar een handig hulpmiddel bij zodat je overzicht en structuur aanbrengt in het delen van content.

Handige tips die je direct kunt toepassen:

  • Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit;
  • Achterhaal wat de toegevoegde waarde is voor jouw doelgroep;
  • Zet de juiste contentmiddelen in door onderzoek te doen;
  • Zorg voor authenticiteit voor een persoonlijke en transparante uitstraling;
  • Test, meet, optimaliseer, test en evalueer opnieuw om continue te verbeteren.

Met stip op 1 staat; verplaats jezelf in de doelgroep. Wat voor toegevoegde waarde heeft mijn content voor de beoogde doelgroep?

Conclusie

Met contentmarketing vergroot je het netwerk van jouw bedrijf bij de beoogde doelgroep. Door het slim inzetten van de juiste activatiemiddelen zorg je ervoor de potentiële klanten de gewenste actie gaan uitvoeren. Gaandeweg in het proces leer je steeds meer over je doelgroep en hoe deze te beïnvloeden.

Aan de basis ligt een goede strategie en het stellen van heldere doelen. Wil jij direct aan de slag met jouw contentmarketingstrategie en heb je behoefte aan hulp?

Neem vrijblijvend contact op met Paul of Rick of kom langs voor een kop koffie om jouw vraagstuk te bespreken.