Doelgerichte marketing met een klein budget

Marketing is voor iedereen, ongeacht het budget. Hebben jouw concurrenten een groot marketingbudget en weet je niet hoe je hun moet bijbenen zonder een enorm marketingbudget daarvoor neer te leggen? Ontdek hieronder de opties.

Een veelvoorkomend misverstand is dat mensen denken hoe meer budget je te besteden hebt, hoe groter het effect van jouw marketinguitingen zijn. Dat is niet helemaal waar- en gelukkig maar, want anders zou het enorm oneerlijk zijn. Gelukkig zijn er zat marketing opties om af te wegen.

Prijs is niet bepalend voor succes

Niet alle marketingtechnieken zijn even duur. Er is weldegelijk een (flink) verschil in prijs. Als je op internet zoekt naar goedkope manieren om je marketing in te vullen, rollen daar zat opties uit. Eén van de meest populaire opties is social media marketing.

Hoe bereik je jouw doelgroep? Allereerst is het heel belangrijk om een doelgroep onderzoek te doen zodat je jouw beoogde doelgroep goed in kaart brengt. Kom erachter op welke kanalen jouw doelgroep actief is. Daardoor kun je gerichter en effectiever aansluitend marketingmateriaal maken.

Door heel specifiek je doelgroep in kaart te brengen, kun je gerichter en daarmee effectiever én goedkoper adverteren. Je hoeft niet per se meer te doen, maar wel slimmer. Weet wie je klanten zijn, wat hun behoeften zijn en vooral hoe je ze kunt bereiken.

 

Social media marketing

Social media is in veel gevallen zeer geschikt om jouw bedrijf te promoten. Je kunt ervoor kiezen om alleen betaalde campagnes te doen, maar je kunt ook werken aan en langetermijnstrategie.

Een voorbeeld is om eerst betaalde campagnes in te zetten en bouwen aan een grotere hoeveelheid volgers. Eenmaal een groter volgers bestand? Dan deel je structureel content die inspeelt op de behoefte van jouw doelgroep. Wat deze doelgroep mogelijk interessant vindt, keert uiteraard terug in jouw doelgroep onderzoek.

E-mail marketing

E-mail marketing is een vorm van direct marketing en kun je op verschillende manieren inzetten. Denk aan een algemener ingestoken nieuwsbrief of een directe sales gerelateerde mail met één boodschap. Een andere optie is het versturen van een brochure of een digitale folder. Afhankelijk van het doel, kies je de meest bijpassende e-mail variant kiezen.

Hoe kom je aan een goede mailinglijst met e-mailadressen van mogelijke geïnteresseerden? Er zijn twee opties: een databestand inkopen bij marketingbureaus of zelf de mogelijkheid bieden aan mogelijke geïnteresseerden om zichzelf in te schrijven op jouw website.

Het is ook mogelijk om marketing automation in te zetten. Hiermee zorg je ervoor dat e-mails geautomatiseerd, op het juiste tijdstip en naar de juiste mensen verstuurd worden. Marketing automation zorgt niet alleen voor gemak maar ook voor een hogere relevantie. Denk aan felicitatieberichten of een persoonlijke aanbieding op basis van bezochte pagina’s.

Referenties

Onmisbaar zijn goede reviews. Dit zijn aanbevelingen van andere mensen die klant zijn of zijn geweest en zorgen ervoor dat mensen die twijfelen, over de streep worden getrokken. Zie het als een soort online-variant van mond-tot-mond reclame. De mensen die een review achterlaten worden online-ambassadeur van jouw merk.

Zorg ervoor dat klanten tevreden zijn en delen wat jij voor ze betekend hebt. Zijn potentiële klanten opzoek naar iets vergelijkbaars? Grote kans dat ze dan voor jou kiezen. Zorg er daarnaast altijd voor dat je klantvriendelijk bent, het kan je veel opleveren.

Lokaal scoren

Wanneer je specifiek opzoek bent naar klanten uit je eigen omgeving, kun je local SEO inzetten. Via Google mijn bedrijf kun je jouw naam, adres, website en logo in te vullen waarna een eigen featured blok wordt gemaakt die getoond wordt in Google Maps. Als iemand uit jouw omgeving zoekt naar een belangrijke dienst die je aanbiedt, wordt jij getoond als zoekresultaat omdat je uit de buurt komt.

Een andere optie om lokaal goed te scoren is offline marketing. Denk aan flyeren of adverteren in kranten, bladen  en omroepen. Het bezoeken van netwerkevenementen is ook goed voor de naamsbekendheid.

 

Conclusie

Het is zeker mogelijk om met een klein budget aan de slag te gaan met marketing om je naamsbekendheid te vergroten. Het kiezen van de juiste middelen begint bij het definiëren van je doelgroep. Zo kun je efficiënt te werk gaan en de effectiviteit van je uitingen vergroten.

Heb je hier hulp bij nodig of behoefte aan meer informatie? Neem eens vrijblijvend contact op met Paul Vos of Jorgen Korthagen om hierover te sparren. Wat het vraagstuk ook is, MixCom maakt het!