Doelgroep definieren

Elke business heeft een hoofddoelstelling. Dit kan zijn een toename in het aantal klanten, meer verkopen genereren of bijvoorbeeld een algemene toename in omzet en/of winst. Uit deze salesdoelstellingen ontstaan er marketingvraagstukken waaruit de marketingcommunicatie-uitingen worden ontwikkeld. Deze marketingcommunicatie-uitingen dragen bij aan het uiteindelijke doel.

Een vraag die hierbij centraal staat is: wie wil je bereiken en waarom? Lijkt jouw antwoord op: ‘iedereen die tussen de 25-50 jaar oud is'. Dan raden wij je aan dit artikel snel verder te lezen en er je voordeel uit te halen.

Waarom is doelgroepen definiëren essentieel?

Met hagel schieten heeft zelden het gewenste effect. Met het specificeren en doelgerichter maken van jouw doelgroep bespaar je veel kosten die komen kijken bij het ontwikkelen van marketingcommunicatie materiaal.

In de huidige online marketingwereld draait het om personaliseren. Advertenties worden steeds vaker gerapporteerd door personen waar de advertentie niet bij in het interesseveld valt. Daarom is het des te belangrijker dat je als bedrijf niet de plank misslaat en je richt op een specifieke doelgroep.

 

Een praktijkvoorbeeld

Als voorbeeld nemen we snoepgoed van een fictieve lokale snoepwinkel; ‘Snoep = Goed’ in Zwolle. Zij definiëren hun doelgroep als volgt: ‘Iedereen tussen de 4 en 60 jaar die in Zwolle woont’. Zij willen zich niet alleen richten op kinderen omdat ook ouders van snoep kunnen houden.

Het bedrijf wilt zich naast de offline kanalen ook richten op online kanalen om haar doelgroep te bereiken. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden om een social media campagne op te zetten. Maar is dat wel zo’n slim idee? Wie is dan je doelgroep?

Voorkom dat je geld spendeert aan campagnes die niet het gewenste effect hebben. Bereik je wel de juiste doelgroep met het gekozen medium? Het is belangrijk om je doelgroep goed in kaart te brengen. Hoe doe je dat?

Doel(punt)gericht targeten

Hoe concreter hoe beter zeggen wij altijd. Focus je op de doelgroep waarvan de kans groot is dat zij een aankoop zullen doen. Hoe kom je daar achter? Wie zijn diegene die wel van wat snoepgoed houden? Denk aan waar jouw doelgroep actief is en op welke tijdstippen. Kinderen zitten overdag op school en veel volwassen werken overdag. Dit zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de bepaling van jouw marketingcommunicatie-uitingen.

Vragen die je jezelf zou kunnen stellen om jouw doelgroep in kaart te brengen:

1. Welke soort mensen hebben behoefte aan jouw product? (Maak het zo concreet mogelijk door eventueel; leeftijd, geslacht, baan, achtergrond en andere persoonskenmerken toe te voegen).

2. Waar houden deze mensen zich mee bezig? (werk/hobby’s/interesses)

3. Welke problemen/frustraties heeft jouw doelgroep en worden opgelost door jouw product?

Wanneer je de eerder genoemde doelgroep definitie; ‘Iedereen tussen de 4 en 60 jaar die in Zwolle woont’

Concreter maakt..

‘Ouders tussen de 30-45 jaar die wekelijkse boodschappen doen in Zwolle voor onder andere hun kinderen. Boodschappen worden veelal aan het einde van de week of in het weekend gedaan en snoepgoed wordt vaak aan kinderen gegeven als beloning voor het goede gedrag.’’.

Doelgroepen uitsluiten zorgt ervoor dat je gaat scoren

We horen je al denken..; is snoepgoed niet voor iedereen? Dat klopt. Echter is het zo dat in de praktijk de kinderen het vaak niet zelf kopen. Ouders kopen vaak het snoepgoed en leveren jou dus geld op. Door te adverteren met een specifieke doelgroep als deze spreek je klanten persoonlijk aan.

Adverteer daarom niet met: ‘Haal nu een zak snoepgoed bij Snoep = Goed want wij hebben voor iedereen wat lekkers’. Dat snoep lekker is, weten de meeste wel. Je wilt juist dat je de doelgroep triggert om een actie uit te voeren. Je kunt daarom beter adverteren met: ‘Hé hardwerkende ouder! Vergeet je de kinderen niet te belonen met wat lekkers? Snoep = Goed heeft nu tijdelijk de tweede zak snoep van 500 gram voor de helft van de prijs. OP = OP.’.

Een voorbeeld van een goede afbeelding zou zijn verschillende soorten snoep die inmiddels al even mee gaan met daarbij de desbetreffende winkel op de achtergrond. Zo creëer je herkenbaarheid en activeer je die specifieke doelgroep om een actie uit te voeren. Je voorkomt hierdoor dat je een aanbieding hebt voor de personen waarvoor het interessant zou kunnen zijn.

Conclusie

Met een specifiekere doelgroep zorg je er dus voor dat je uiteindelijk meer zult scoren. Kom je er niet uit en heb je hulp nodig bij het specificeren van jouw doelgroep en het ontwikkelen van daarop aansluitende marketingcommunicatiemiddelen? 

Neem vrijblijvend contact op met Paul of Rick of kom langs voor een kop koffie om jouw vraagstuk te bespreken.