Het toepassen van framing in marketingcommunicatie

Framing is het creëren van een eenzijdig beeld door iets op een andere, versimpelde manier te verwoorden of te presenteren. Delen van informatie worden bewust achterwege gelaten waardoor de emotie of reactie van de ontvanger wordt beïnvloed. Hoe kan jij (pre)framing toepassen op jouw marketingcommunicatie?

Iedereen maakt weleens gebruik van framing, zowel bewust als onbewust. Denk aan het verkopen van tweedehands producten op Marktplaats bijvoorbeeld. Als je als titel gebruikt; ‘Een unieke Volkswagen Polo met bijzondere details’, klinkt dat stukken beter als; ‘Tweedehands Volkswagen Polo te koop’. Denk daarnaast ook aan politici en reclamemakers die heel nauwkeurig hun woorden kiezen. Zo is er veel te vertellen over framing en zijn er verschillende technieken die je bij framing kunt gebruiken.

Framing

 

Het toepassen van (pre-) framing binnen marketing:

Alvorens framing wordt toegepast is daar pre-framing. Dit is het proces voordat een boodschap wordt geframed. Pre-framing is in feite een techniek om een persoon de situatie vanuit een ander perspectief te laten zien. Toelichting over pre-framing wordt gegeven met behulp van twee voorbeelden:

Positief pre-frame: ‘Ik ga jullie geleerde kennis uitdagen met behulp van de volgende opdracht. Jullie gaan het zeer interessant vinden’.

Negatief pre-frame: ‘Jullie gaan het lastig krijgen met de volgende oefening omdat het erg lastig is om te leren’.

Pre-framing wordt ook wel voorkaderen genoemd. Of je er nou bewust van bent of niet, voorkaderen wordt in feite toegepast op alles wat je leert. Denk aan de trainingen van een sportteam. Een coach kan de speelsters/spelers positief beïnvloeden door aan te geven waarom er wordt getraind. Dit wordt gedaan om beter te worden en wedstrijden te winnen. Zo komt pre-framing in allerlei voorbeelden terug. Het zorgt ervoor dat je makkelijker leert en informatie beter onthoudt.  Pre-framing komt daarom altijd terug.

 

Het toepassen van framing binnen marketingcommunicatie:

Er zijn verschillende soorten frames die gebruikt kunnen worden. Het kiezen van het juiste frame is enorm van belang om de gewenste emotie of reactie op te roepen bij de ontvanger van de boodschap. Door framing toe te passen in marketingcommunicatie kan je de denkrichting van de consument beïnvloeden. Zo kun je consumenten naar jouw product of dienst toe trekken.

Een goed voorbeeld van framing is de angst voor verliezen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het brein van consumenten zeer gevoelig is om iets mis te lopen of te verliezen. Een aantal voorbeelden hiervan uit de praktijk zijn:

  • “UITVERKOOP! Geniet nu het nog kan van 80% korting. Op=op!
  • “Wacht niet langer met bestellen, er zijn nog 3 exemplaren beschikbaar. Daarna wordt de levertijd 21 dagen’’.
  • ‘’Mailingabonnees krijgen exclusieve korting op onze producten en diensten. Meld je nu aan.”

 

De verschillende soorten van framing

Zoals eerder genoemd zijn er verschillende vormen van framing waarmee de emotie of reactie van de ontvangen van de boodschap, beïnvloed kan worden. Hieronder worden vier veelvoorkomende frames uitgelegd.

  • Geruststellende-frame: steek de boodschap positief in. Je zegt bijvoorbeeld dat 95% van de testers zeer tevreden zijn over het product in plaats van 5 % van de testers zijn ontevreden.
  • Gezondheids-frame: de nadelige eigenschappen van het product geef je een positieve wending. Bij bijvoorbeeld een voedingsmiddel is 10,8 gram per 100 ml in plaats van 30 suikerklontjes per fles, positief ingestoken.
  • Angst voor verlies-frame: door schaarste te creëren, creëer je vraag naar jouw product. Bijvoorbeeld: nog drie uur tot de korting is afgelopen.
  • Milieu-frame: benadruk de duurzame waarde/bijdrage. Een voorbeeld hiervan is dat je aan geeft wat er verbruikt of bespaard wordt. Het woord bespaar is positief ingestoken en verbruik negatief

 

Hoe kies je het beste frame voor jouw boodschap?

Er zijn verschillende vragen die je kunt beantwoorden om makkelijker het juiste frame voor jouw boodschap te kiezen.

  1. Wat is het doel van de boodschap?
  2. Wat zijn de doelen, wensen, problemen en twijfels van je doelgroep? Hier moet het gekozen frame op inspelen.
  3. Wat speelt er bij de doelgroep? Kies woorden en/of beelden die hierop ingaan.
  4. Zit je doelgroep te wachten op uitgebreide informatie? Wees kort maar krachtig.
  5. Zijn er woorden of termen die een verkeerde emotie of reactie bij je doelgroep oproepen? Zet die op een aparte lijst die je niet gebruikt in je communicatie uitingen.
  6. Is wisselvallige communicatie effectief? Wees consistent in het gebruiken van je frame en onthoud de kracht van herhaling. Ons zusterbedrijf, uitgeverij Prosu Media Producties, schreef hierover.

Alle boodschappen bevatten een frame. Een boodschap kan namelijk vanuit verschillende invalshoeken ingestoken worden. Denk daarom bewust na over het frame welke je (on)bewust toepast op de over te brengen boodschap. Door framing goed toe te passen wordt de juiste gedachtegang/emotie bij de consument getriggerd en worden jouw producten/diensten op een zo goed mogelijke manier gepresenteerd aan jouw doelgroep.

(Pre-)framing is een lastig onderwerp en vergt veel oefening. Het is overigens niet alleen tekstueel toe te passen maar ook in beelden zoals animaties etc. Nieuwsgierig geworden naar wat er allemaal mogelijk is? Neem gerust vrijblijvend contact op of kom langs voor een kop koffie!

MixCom maakt het!

 

Nu je hier toch bent: 

Meer interessante tips en tricks over het beïnvloeden van de consument? Neem dan vooral een kijkje in onze MixCom nieuwsbief:

Geraadpleegde bronnen:

Wij helpen u graag verder!