Iedereen maakt weleens gebruik van framing, zowel bewust als onbewust. Denk aan het verkopen van tweedehands producten op Marktplaats bijvoorbeeld. Als je als titel gebruikt; ‘Een unieke Volkswagen Polo met bijzondere details’, klinkt dat stukken beter als; ‘Tweedehands Volkswagen Polo te koop’. Denk daarnaast ook aan politici en reclamemakers die heel nauwkeurig hun woorden kiezen. Zo is er veel te vertellen over framing en zijn er verschillende technieken die je bij framing kunt gebruiken.
Het toepassen van (pre-) framing binnen marketing:
Alvorens framing wordt toegepast is daar pre-framing. Dit is het proces voordat een boodschap wordt geframed. Pre-framing is in feite een techniek om een persoon de situatie vanuit een ander perspectief te laten zien. Toelichting over pre-framing wordt gegeven met behulp van twee voorbeelden:
Positief pre-frame: ‘Ik ga jullie geleerde kennis uitdagen met behulp van de volgende opdracht. Jullie gaan het zeer interessant vinden’.
Negatief pre-frame: ‘Jullie gaan het lastig krijgen met de volgende oefening omdat het erg lastig is om te leren’.
Pre-framing wordt ook wel voorkaderen genoemd. Of je er nou bewust van bent of niet, voorkaderen wordt in feite toegepast op alles wat je leert. Denk aan de trainingen van een sportteam. Een coach kan de speelsters/spelers positief beïnvloeden door aan te geven waarom er wordt getraind. Dit wordt gedaan om beter te worden en wedstrijden te winnen. Zo komt pre-framing in allerlei voorbeelden terug. Het zorgt ervoor dat je makkelijker leert en informatie beter onthoudt. Pre-framing komt daarom altijd terug.
Er zijn verschillende soorten frames die gebruikt kunnen worden. Het kiezen van het juiste frame is enorm van belang om de gewenste emotie of reactie op te roepen bij de ontvanger van de boodschap. Door framing toe te passen in marketingcommunicatie kan je de denkrichting van de consument beïnvloeden. Zo kun je consumenten naar jouw product of dienst toe trekken.
Een goed voorbeeld van framing is de angst voor verliezen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het brein van consumenten zeer gevoelig is om iets mis te lopen of te verliezen. Een aantal voorbeelden hiervan uit de praktijk zijn:
Zoals eerder genoemd zijn er verschillende vormen van framing waarmee de emotie of reactie van de ontvangen van de boodschap, beïnvloed kan worden. Hieronder worden vier veelvoorkomende frames uitgelegd.
Er zijn verschillende vragen die je kunt beantwoorden om makkelijker het juiste frame voor jouw boodschap te kiezen.
Alle boodschappen bevatten een frame. Een boodschap kan namelijk vanuit verschillende invalshoeken ingestoken worden. Denk daarom bewust na over het frame welke je (on)bewust toepast op de over te brengen boodschap. Door framing goed toe te passen wordt de juiste gedachtegang/emotie bij de consument getriggerd en worden jouw producten/diensten op een zo goed mogelijke manier gepresenteerd aan jouw doelgroep.
(Pre-)framing is een lastig onderwerp en vergt veel oefening. Het is overigens niet alleen tekstueel toe te passen maar ook in beelden zoals animaties etc. Nieuwsgierig geworden naar wat er allemaal mogelijk is? Neem gerust vrijblijvend contact op of kom langs voor een kop koffie!
MixCom maakt het!
Meer interessante tips en tricks over het beïnvloeden van de consument? Neem dan vooral een kijkje in onze MixCom nieuwsbief:
Geraadpleegde bronnen:
Wij helpen u graag verder!