Hoe optimaliseer ik conversie?

De verschillende factoren die van invloed zijn op de conversie op jouw website.

Conversie optimalisatie staat haaks op het over de jaren veranderde consumentengedrag. Het online kanaal is steeds populairder geworden. Ook besteden consumenten veel meer tijd en geld aan (mobiele) apparaten. Daarom is het nog belangrijker dat een website voor deze kanalen geoptimaliseerd wordt. Ontdek nu hoe jouw website met oog op conversiegeoptimaliseerd kan worden:

Wist je bijvoorbeeld dat:

  • “Het zoveel mogelijk herhalen van één enkele boodschap bij de doelgroep te eenvoudig en verleden tijd is?;
  • Een kwart van de websitebezoekers al weg klikt indien de website niet binnen 3 seconden geladen wordt?;
  • Nederlanders gemiddeld 5,5 uur per dag naar een scherm kijken buiten tv kijken om. Verdeeld in 3 uur en 9 minuten achter een computer en/of tablet scherm en 2 uur en 21 minuten aan een mobiele telefoon. Dus de conclusie is; optimaliseer de online kanalen!

Er zijn verschillende website elementen die geoptimaliseerd kunnen worden met oog op conversie. Denk hierbij aan: huisstijl (kleurgebruik), call-to-actions, navigatiestructuur en laadtijd van een website.

Hoe optimaliseer ik de conversie van mijn website

Hieronder vind je enkele tips om conversie optimalisatie op jouw website te realiseren. De tips zijn met oog op verschillende website elementen.

Tip 1: het juist gebruiken van kleur

Een websitebezoeker is door kleur te sturen. Gebruik daarom aantrekkelijke kleuren die bij jouw merk passen. Bij de selectie van kleur moet er goed doordacht worden wie jouw doelgroep is, wie de websitebezoekers zijn en wat de achterliggende psychologie achter kleuren is. Zo kan het per achtergrond of cultuur verschillen wat voor associatie een kleur oproept. Ook zijn activerende kleuren zoals rood en oranje van belang om bijvoorbeeld in Call-To-Actions te gebruiken.

Tip 2: maak het makkelijk om te navigeren op jouw website

Geef niet té veel keuzes. Ga je op vakantie, dan pak je de kaart erbij of zet je de navigatie aan. Dit is niet anders met websitenavigatie. Zorg voor een heldere en logische navigatie. Te veel keuzes? Dan haakt de potentiële klant af op de website. Ontdek wat de beoogde klant wil en geef antwoord op de zoekvraag. Daarnaast is consistentie en het gebruik van korte, duidelijke woorden van belang. Ontdek hier meer tips voor een websitenavigatie.

Tip 3: gebruik de juiste plug-ins op jouw website

Veiliger, efficiënter, sneller en beter vindbaar… met deze WordPress plugins scoor jij beter in 2022.

📌 𝙎𝙥𝙚𝙚𝙙 𝘽𝙤𝙤𝙨𝙩𝙚𝙧 helpt de elementen die bijdragen aan je pagespeed te verbeteren.
📌 𝙔𝙤𝙖𝙨𝙩 helpt jou om je website te optimaliseren op het gebied van SEO
📌 𝙒𝙞𝙙𝙜𝙚𝙩 𝙊𝙥𝙩𝙞𝙤𝙣𝙨 geeft je controle over het tonen en positioneren van widgets op jouw site
📌 𝙎𝙢𝙪𝙨𝙝 comprimeert jouw afbeeldingen zonder verlies van kwaliteit
📌 𝙞𝙏𝙝𝙚𝙢𝙚𝙨 𝙎𝙚𝙘𝙪𝙧𝙞𝙩𝙮 houdt verdachte en bedreigende activiteiten bij en beveiligt inloggen met onder andere 2FA authenticatie.

Waar kan MixCom bij ondersteunen?

Denk je nu; heel leuk al die tips maar ik weet niet hoe ik ze moet gaan gebruiken? Daar helpen wij maar al te graag bij. De naam verklapt het al, we zijn een grote mix van verschillende mensen, expertises en oplossingen. Samen vinden we de weg door het doolhof!

Referentie(s): (Matthijs van den Broek, 2021) 

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Wij helpen u graag verder!