Huisstijl creatie

Huisstijl

 

Wat is de toegevoegde waarde van een goede huiststijl?

  • Zorgt voor een goede (1e) indruk: De eerste kennismaking met jouw merk/bedrijf kan alles bepalend zijn. Een goede huisstijl laat zien wie je bent en waar je voor staat, zodat het met die indruk wel goed zit.
  • Verhoogt je herkenbaarheid: Je huisstijl consequent doorvoeren in alle communicatie-uitingen zorgt ervoor dat je altijd en overal herkent kan worden.
  • Oogt professioneel en betrouwbaar: Jij bent goed in wat je doet en dat wil je ook uitstralen. Een goed doordachte huisstijl laat zien dat jij je business serieus neemt.
  • Maakt je onderscheidend: Met een eigen, unieke uitstraling kan jij je onderscheiden ten opzichte van je concurrenten.
  • Vermindert kosten op lange termijn: Door je huisstijl op een duidelijke manier vast te leggen in een huisstijlgids (of brandguide, brandbook), maak je het eenvoudiger om de stijl consequent toe te passen. Je geef de gebruiker/ontwerper handvaten voor het gebruik en voorkomt zo dat er steeds iets opnieuw ontworpen kan gaan worden.

 

Hoe kom je tot een goede huisstijl creatie? 

Hoe zorg je ervoor dat je een huisstijl creëert die bij jou past? Er zijn een paar onderdelen die de basis vormen. Wij zetten ze voor je op een rijtje.

 

Stap 1: Wie ben je en wat wil je uitstralen?

De basis van een goede huisstijl begint met het in kaart brengen van wat je uit wil stralen.  Deze hulpvragen kunnen je hierbij helpen:

  • wat zijn je kern- of/merkwaarden?
  • wat wil je uitstralen?
  • wie wil je aanspreken (doelgroep)
  • wat vind je doelgroep belangrijk

Antwoorden op deze vragen geven richting aan de uitstraling van je merk/bedrijf.

 

 

Stap 2: Logo, lettertype en kleurkeuze

Logo:

De uitgangspunten van de vorige vraag zijn het vertrekpunt voor de ontwikkeling van een logo. Een logo kan verschillende vormen aannemen, in basis onderscheiden we een:

  • Beeldmerk (logo is een symbool of afbeelding)
  • Woordmerk (naam alleen als tekst)
  • Combinatie van een beeldmerk en woordmerk

We zien bij het laatste variant ook steeds vaker een adaptieve toepassing; het logo veranderd op basis van waar het in gebruikt wordt. Als de ruimte en het medium het toelaat wordt de meest uitgebreide variant gebruikt, als er weinig ruimte is wordt een herkenbaar element uit het logo gebruikt. Zo haal je overal het maximale uit qua herkenning.

 

Lettertypes:

Lettertypes hebben veel invloed op de uitstraling en zijn daarom een belangrijke factor binnen een huisstijl. Een bedrijfsnaam geschreven in een strak lettertype kan hele andere associaties oproepen dan diezelfde naam in een sierlijke letter.

Tip: wij maken steeds meer gebruik van fonts vanuit Google of Adobe, omdat deze zowel online als offline te gebruiken zijn. Daarnaast zijn fonts van Google gratis door iedereen én cross-platform te gebruiken.

 

Kleuren:

Kleuren roepen bepaalde associaties of gevoelens op, ook hier moet je dus bewuste keuzes maken. Rood associëren wij bijvoorbeeld vaak met passie en liefde en groen met rust, vertrouwen en natuur(lijk). De culturele achtergrond speelt ook mee, eenzelfde kleur kan een totaal andere betekenis hebben in verschillende culturen.

 

 

Stap 3: Huisstijl creatie doorvoeren huisstijl in communicatiemiddelen

Bij het ontwikkelen van de huisstijl is het belangrijk dat er goed wordt nagedacht over een brede toepassing. Wanneer je je concentreert op de uitwerking voor één bepaalde uiting, kan het voorkomen dat de doorvertaling naar andere uitingen niet goed uitkomt. Hierdoor heb je meer kans op een wisselende en dus niet-consequente uitstraling.

Definieer goed welke onderdelen zeker terug moeten komen in alle middelen en de manier waarop dat gedaan moet worden. Binnen een goede huisstijl is ruimte om campagnes wel op een creatieve manier in te kunnen vullen.

 

 

Stap 4: Leg je huisstijl creatie vast

Door als laatste stap je huisstijl vast te leggen in een gids, borg je een consequent gebruik hiervan. In een huisstijlgids kan je onder andere de toepassing van het logo, de lettertypen en kleuren vastleggen.

Daarnaast kan je, door verschillende middelen te laten zien, weergeven hoe de huisstijl toegepast mag worden. Door ook te laten zien wat niet toegestaan is, schep je duidelijke kaders voor het gebruik. Het is overigens wel belangrijk dat je huisstijl mee kan groeien met de ontwikkeling van de merk of bedrijf.

 

Heb jij hulp nodig bij het maken van een huisstijl of het optimaliseren van je huidige huisstijl? MixCom maakt het! Onze designers helpen jou graag. Neem gerust contact op of kom langs voor een kop koffie.

Nu je hier toch bent: