De kracht van linkbuilding

Linkbuilding is onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO) en bestaat uit drie onderdelen: interne links, uitgaande links en backlinks. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Wat houden de verschillende onderdelen van linkbuilding in en wat is de kracht van linkbuilding? ( In dit artikel wordt uitgegaan van de zoekmachine Google).

 

Voorbeeld linkbuilding

Linkbuilding onderdelen:

 

Interne links  

Interne linkbuilding omvat verschillende factoren. Zo is het belangrijk dat een websitebezoeker zich makkelijk door je website kan navigeren. De links die een websitebezoeker van de ene naar de andere webpagina leiden, hebben te maken met de interne linkstructuur van jouw website.  

Stel; de pagina waarop jouw diensten worden uitgelegd, is de belangrijkste pagina op jouw website. Door meer interne link vanuit andere onderliggende webpagina’s naar deze pagina te leiden, hecht je in de ogen van Google meer waarde aan deze pagina.  

Een pagina die ook in de menu-navigatiebalk staat, is belangrijker dan een pagina die daar niet in staat. Zorg daarom dat het voor zoekmachines duidelijk is welke pagina het meest belangrijk. Dan scoor je namelijk hoger op gebied van SEO.  

 

Uitgaande links  

Dit zijn links naar andere websites. Door het inzetten van uitgaande links help je Google om de inhoud van de content op jouw website op waarde te schatten. Hierdoor geef je een signaal af aan Google dat de zoekwoorden die jij gebruikt hebt op jouw webpagina, relevant zijn.  

Echter, kijk wel uit waar je deze links plaatst en waar ze naartoe leiden. Voorkom dat een websitebezoeker weg klikt voordat hij/zij de gewenste actie heeft uitgevoerd. Een uitgaande link plaatsen bovenaan je pagina, is daarom niet handig. 

Daarnaast is het enorm belangrijk dat de uitgaande links leiden naar een website met een hoge autoriteitsscore. Google indexeert de website waar uitgaande links naartoe gaan op basis van toegevoegde waarde voor de websitegebruiker.  

 

Backlinks  

Door te linkbuilden en te zorgen voor kwalitatieve backlinks, scoor je hoger op de factor ‘autoriteit’ In Google. Deze factor geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van zoekmachines als Google. Des te hoger de autoriteitsscore, hoe beter je scoort in Google.   

Genereer je te veel backlinks die niet van kwalitatief goede aard zijn? Dan ‘straft’ Google je. De website wordt dan gezien als een kwalitatief minder goede website. Kijk daarom uit en zorg voor een goede verhouding van kwalitatief goede links en hoeveelheid. Er zijn verschillende tools voor om dit te monitoren. 

Wat zijn kwalitatief goede backlinks? Denk aan nieuwswebsites of gemeentes. Dit zijn organisaties met autoriteit in de ogen van Google. Een enorm bereik en hoge mate van autoriteit. Backlinks afkomstig van deze organisaties zijn kwalitatief stukken beter dan van een snackbar uit de buurt. 

Het is zeer lastig om een backlink te krijgen vanuit eerdergenoemde organisaties. Niet getreurd, er zijn genoeg alternatieven.

 

Website met een goede linkstructuur 

Wat is een goede linkstructuur? Een goede inrichting van zowel interne, externe als backlinks met een juiste verhouding tussen kwaliteit en kwantiteit.  

Het is daarnaast belangrijk dat er verschillende soorten links naar jouw website leiden. Denk aan links vanaf social media, webpagina’s van andere organisaties/bedrijven en van partners. Ook is de factor ‘autoriteit’ erg belangrijk. 

 

De ankertekst

Dit is een tekst die gekoppeld is aan de eindbestemming van de desbetreffende link. Het is belangrijk dat links niet geforceerd overkomen maar dat ze echt van waarde zijn. Diversiteit is daarom van enorm belang.  

Zorg voor variatie in de verschillende ankerteksten. Hieronder zijn enkele voorbeelden gegeven voor een link die leidt naar een productpagina waar sportartikelen verkocht worden. De ankerteksten zijn als volgt:

  • Sportartikelen 
  • Sportartikelen kopen 
  • Sportartikelen (bedrijfsnaam).

     

Waarom is linkbuilding van belang?

De hamvraag: waarom moet linkbuilding optimaal zijn? Linkbuilding is een van de belangrijkste factoren om hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Veel organisaties onderschatten linkbuilding en halen nog niet alles eruit wat erin zit. Hierdoor kan jij een concurrentievoordeel behalen ten opzichte van jouw concurrenten.  

Naast concurrentievoordeel zijn er meer voordelen. De verschillende voordelen van linkbuilding zijn:  

  • Je bent beter vindbaar. Kwalitatief goede backlinks naar jouw website, zorgen voor betere vindbaarheid in een zoekmachine. 
  • Er komt meer verkeer naar jouw website. Linkbuilding zorgt ervoor dat bezoekers niet alleen via een zoekmachine jouw website vinden, maar ook via links die op een andere website of social media staan. 
  • Je scoort hoger op de factor; ‘autoriteit’. Deze factor geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van zoekmachines als Google. Hoe hoger de autoriteitsscore, hoe hoger je scoort in Google.   

Linkbuilding wordt vaak onderschat. Er komt meer bij kijken dan vaak gedacht wordt. Zonde, omdat dit een zeer belangrijk onderdeel is van zoekmachine optimalisatie (SEO). Zorg er daarom voor dat dit goed geregeld wordt. 

Heb je hulp nodig bij linkbuilding of wil je simpelweg meer weten? Neem vrijblijvend contact op of kom langs voor een kop koffie.  

 

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter

Wij helpen u graag verder!