Wat is marketing automation en wat kun je ermee?

Marketing automation wordt letterlijk vertaald naar: het automatiseren van marketingprocessen. Het hoofddoel is om op het juiste moment, met de juiste boodschap richting de juiste doelgroep communiceren. Ben je benieuwd wat marketing automation precies inhoudt, wat de voordelen zijn en hoe je ermee aan de slag gaat?

Hoe is marketing automation ontstaan?

Het is alweer een tijd geleden dat iedereen massaal begon met het gebruiken van e-mail als marketing kanaal. Het grootste voordeel van e-mail marketing is dat het een zeer goedkope vorm van marketing is. Op basis van een databestand stuur je een boodschap in de vorm van een nieuwsbrief of nieuwsflash (korte variant) naar al je contacten toe.

Door onderzoek te doen naar je doelgroep en te segmenteren voorkom je zoveel mogelijk dat de ontvanger een e-mail ontvangt die niet bij zijn/haar behoeften aansluit. Auto-responders spelen daar een belangrijke rol in. Auto-responders herkennen welke contacten zich voor welke mailinglijsten hebben aangemeld. Zo zorg je voor een hoge relevantie.

Als een contact zich voor meerdere mailinglijsten heeft of geen klant meer is, moet hij/zij een ander soort e-mail ontvangen. Hier zijn tegenwoordig veel mogelijkheden voor.

Voorbeelden hiervan kunnen zijn:

  • E-mail communicatie
  • Gepersonaliseerde content op de website
  • Aangestuurde advertentiecampagnes
  • Sms-berichten

Het doel van marketing automation is veelal het optimaliseren van de customer journey om leadgeneratie te verbeteren. Dit leidt tot een hogere conversie.

De voordelen van marketing automation

Marketing automation zorgt ervoor dat er automatisch meer en betere leads gegenereerd worden. Met de informatie die je kunt halen uit marketing automation processen, leer je veel over de websitebezoekers waardoor je jouw marketingcommunicatie kunt verbeteren. Zo ga je nog effectief naar je doelgroep communiceren wat kan leiden tot een stijging in conversie.

Door marketing automation toe te passen, wordt de kloof tussen marketing en sales kleiner en kan de effectiviteit van huidige marketing uitingen nog beter geanalyseerd worden.

Hoe start je met marketing automation?

Het hoofddoel van marketing automation is op het juiste moment, met de juiste boodschap richting de juiste doelgroep communiceren.

Start met het opstellen van een case en bepaal je hoofddoelstellingen. Kies vervolgens de juiste marketing automation tool die aansluit op jouw hoofddoelstellingen. Onderzoek ook welke systemen je momenteel allemaal al gebruikt en of je die kunt koppelen met elkaar.

Zet op papier wie je doelgroep is en welke reis zij afleggen alvorens zij met jouw merk in aanraking komen. Het beste is om buyer persona’s te maken op basis van jouw beoogde doelgroep. Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Zo kun je bepalen hoe de marketing communicatie eruit moet komen te zien en welke strategie je moet volgen om de doelen te bereiken.

Marketing automation is opgedeeld in 8 fases:

  1. Ontwikkel een strategie en een contentplanning
  2. Onderzoek de klantreis van je doelgroep
  3. Bepaal de doelstellingen, en richtlijnen voor acceptabele leads
  4. Ontwikkel de nodige content voor de verschillende klantreizen
  5. Implementatie van formulieren voor de lead capturing
  6. Implementatie van content en landingspagina’s
  7. Inrichten van flows, meestal via e-mails
  8. Monitoring, analyseren en optimalisatie

Simpelweg de bovenstaande fases invullen is lastiger dan het lijkt. Er is met enige regelmaat ook technische kennis nodig om een goede invulling te geven aan jouw marketing automation proces.

Kom je er zelf niet uit of ben je benieuwd naar de mogelijkheden betreft marketing automation? Neem vrijblijvend contact op met Paul of Rick en we helpen je graag verder.