Wat is SEA en wat voor invloed heeft het op SEO?

Bij zoekmachine adverteren worden advertenties geplaatst binnen de betaalde zoekresultaten van Google. Deze resultaten komen helemaal bovenaan te staan. Nog boven de organische zoekresultaten.

Er wordt door veel mensen gedacht dat adverteren op zoekwoorden direct helpt om de organische vindbaarheid te verbeteren. Dit is niet het geval, wel kan het zijn dat een SEA campagne indirect invloed heeft op het verbeteren van de SEO ranking.

Waarom zou je voor SEA gaan?

Search Engine Advertising is een vorm van pullmarketing. De naamsbekendheid van jouw organisatie wordt enorm vergroot door deze vorm van marketing. Je moet denken aan elke stap binnen het koopproces; van bewustwording tot het vasthouden van klanten (retentie).

Google Ads is een geschikt middel voor elke stap binnen het koopproces. Het begint met een onderzoek naar welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt binnen Google. Zo weet je op welke zoekwoorden je moet focussen om het gewenste resultaat te bereiken.

Waarom SEA?

Opvallen doe je met een-SEA campagne

Met het zoekwoordenonderzoek kom je erachter op welke zoekwoorden gezocht wordt binnen een bepaalde regio. Doe daarom altijd eerst onderzoek naar jouw doelgroep alvorens een zoekwoordenonderzoek te doen. Eenmaal een goed zoekwoordenonderzoek gedaan, kun je starten met het aanmaken, inrichten en activeren van je SEA-campagne.

Er zijn twee type zoekers in Google. De mensen die meteen op een advertentie klikken en mensen die eerst door de resultatenpagina scrollen en de pagina scannen. Deze zogeheten twijfelaars klikken niet meteen op jouw advertentie. Wanneer je als bedrijf nog een keer zichtbaar bent in de organische resultaten zorgt dit ervoor dat deze zoeker vaak onbewust toch voor jouw bedrijf kiezen.

Let er wel op of de kosten per klik betreft de advertentie het waard zijn in verhouding tot wat het oplevert.

Meer websitebezoekers

Google gebruikers kiezer dus eerder voor jouw website door gebruik te maken van SEA én SEO. Doordat je meer websitebezoekers krijgt stijgt de Click Through Ratio (CTR). Een hoge CTR wordt door Google geïnterpreteerd als interessant omdat immers veel mensen naar je website gaan. SEA kan dus weldegelijk indirect zorgen voor een hogere SEO ranking.

Autoriteit als belangrijkste SEO-factor

Autoriteit wordt bepaald door linkbuilding, social media, hoe vaak naar een merk wordt gezocht en directe bezoeken op jouw website. Wanneer je SEA campagnes uitzet, vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf en zorg je voor meer websitebezoekers.

Wanneer deze websitebezoekers een andere keer weer naar jouw website zullen zoeken, zoeken zij naar alle waarschijnlijkheid met andere zoektermen of typen ze jouw bedrijfsnaam direct in. Dit zorgt voor een toename in direct bezoeken en hoeveelheid dat op merk wordt gezocht. Dit zorgt op zijn beurt voor een toename van de SEO ranking.

Blijven testen, meten en optimaliseren

Blijven testen, meten en optimaliseren

Strategisch investeren in SEA heeft indirect voordelen voor organische vindbaarheid. Dit geldt alleen als je een goede en duidelijke strategie geformuleerd hebt. MixCom helpt je hierbij door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren en de juiste focustermen te kiezen. Hieruit volgt het stellen van de juiste doelen en het opzetten van doeltreffende campagnes.

Door continue te blijven testen, meten en het inzichtelijk maken van campagneresultaten komen er verbeterpunten naar voren voor het effectief bereiken van jouw doelgroep. Alleen met een goede, vooraf opgestelde strategie

Wil jij beginnen met SEA of SEA en kom je er niet uit? Of ben je benieuwd naar meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact op met Paul of Rick en we helpen je graag verder.