NieuwsSocial media

#SMday: Hoe zet je social media in en hoe vergroot je het bereik?

Door juni 30, 2015 Reageren niet mogelijk

Mashable is in 2010 gestart met de jaarlijkse social media dag (#SMday te volgen op Twitter!). Daarop worden in Amerika verschillende evenementen rond social media gehouden. Wij hebben ter gelegenheid van deze dag een artikel geschreven over: ‘Waarom zetten we social media in? Hoe gebruiken we social media? En hoe vaak wordt social media ingezet?’

Waarom social media?

Wat zijn de voordelen van het inzetten van social media?

  • Verkeer genereren: door artikelen of andere pagina’s van je website te delen op social media genereer je natuurlijk verkeer naar je pagina. Verkeer welke je vervolgens weer kan laten converteren.
  • Kennis delen: het delen van je kennis met anderen zoals collega’s maar misschien ook (potentiële) klanten. Of gewoon laten zien welke kennis je in huis hebt natuurlijk.
  • Naamsbekendheid: wanneer je veelvuldig actief bent op verschillende social media zullen mensen je vaker tegenkomen. Hoe meer mensen jouw naam tegenkomen, hoe beter ze hem zullen onthouden.
  • Zoekmachine-optimalisatie (SEO): ondanks dat het niet direct invloed heeft (de links naar je website vanaf social media) is uit meerdere onderzoeken gebleken dat het wel degelijk invloed heeft. Hoe meer mensen over je website praten op social media, hoe belangrijker het zal zijn (aldus de redenatie van Google). Daarnaast past het ook goed bij een natuurlijk linkprofiel van je website.

Social media in cijfers

Het gebruik van Facebook zit in 2015 nog steeds in de lift, er maken 9,4 miljoen Nederlands gebruik van Facebook. Ondanks de stijging is er in de groep jongeren (15 t/m 19 jaar) een flinke afname te zien ten opzichte van 2014. Grappig is overigens dat de leeftijdsgroep 65 t/m 79 jaar met 23% is toegenomen.

Op Twitter zijn er in Nederland steeds minder actieve gebruikers, daarvan zit de grootste daling in de leeftijdsgroep 15 t/m 39 jaar.

Het gebruik van LinkedIn is ook iets afgenomen. Er is wel een kleine toename van 5% in het dagelijkse gebruik dit jaar.

Ook op YouTube zijn er iets minder gebruikers dan vorig jaar, maar de video’s worden wel vaker bekeken.

Instagram is op dit moment snel aan het groeien (+29% ten opzichte van vorig jaar). De doelgroep is wel een stuk jonger dan gemiddeld: het is erg populair onder jongeren tot 20 jaar. 47% van alle Nederlandse studenten en scholieren maakt gebruik van Instagram.

Het gebruik van sociale media in Nederland

MMG15643-AFB1-WEBSITE-SOCIALMEDIADAY-P1

Elke leeftijdsgroep maakt gebruik van social media

Per platform verschilt het uiteraard wat de doelgroep is, onderstaande gegevens zijn een gemiddelde.

MMG15643-AFB2-WEBSITE-SOCIALMEDIADAY-P1

Meer gedeeld op Facebook en LinkedIn

De afgelopen jaren zie je een verschuiving plaatsvinden: op Twitter wordt juist minder gedeeld terwijl het bij Facebook en LinkedIn juist in de lift zit.

MMG15643-AFB3-WEBSITE-SOCIALMEDIADAY-P1

Bron cijfers

Social media plan

Gewoon maar social media inzetten omdat je dat ergens gehoord hebt is meestal geen goed idee. Het is belangrijk om eerst de volgende dingen te bedenken:

  1. Waarom wil je social media inzetten voor je bedrijf? Wat zijn de doelstellingen? Let daarbij op dat de doelstellingen concreet en meetbaar moeten zijn voor het beste resultaat. Hanteer daarbij bijvoorbeeld het SMART-principe.
  2. Waar is de doelgroep te vinden? Waar zitten je (potentiële) volgers? Je kunt ook eens spieken bij de concurrentie, waar zijn zij actief? Hoe reageert de doelgroep daarop?
  3. En een belangrijke: op welke platformen ga je actief zijn? Dat je doelgroep op 3 platformen aanwezig is betekent niet dat je dan maar op die 3 platformen actief moet zijn. Dit kan veel tijd (en geld) kosten daar je voor elk platform een apart bericht zou moeten opmaken om maximaal gebruik te maken van dat platform.
  4. Ga in combinatie met stap 1 kijken hoe je een ROI kunt berekenen. Wat krijg je er voor terug?
  5. Ga een online waardepropositie bepalen: wat heeft jouw doelgroep aan jouw aanwezigheid op social media? Wat winnen zij ermee?

Aan de slag met social media

Als je het plan hebt uitgewerkt, er is een budget en er zijn mensen vrijgemaakt die het kunnen uitvoeren, dan is het tijd om het ook daadwerkelijk te gaan doen. Een paar praktische tips bij het bijhouden van je social media kanalen:

  1. Gebruik een programma als Hootsuite om verschillende zoektermen te monitoren, lijsten naast elkaar te zetten of tweets te schedulen.
  2. Kies een bepaalde regelmaat en houd je daar ook aan. Bijvoorbeeld 1 keer per week, dan weten je bezoekers snel genoeg wanneer er wat komen gaat. En als je een half jaar stil bent en ineens deel je weer wat, zijn mensen je misschien al lang vergeten en klikken ze je weg.
  3. Maak een (content)planning zodat je bijvoorbeeld op tijd kunt anticiperen op speciale dagen met leuke afbeeldingen, acties of artikelen.
  4. Zorg dat je varieert: niet altijd reclame voor jezelf, maar ook eens video of foto’s in plaats van alleen tekst of artikelen.
  5. Houd statistieken bij en evalueer ze regelmatig. Zo kun je zien wat wel en niet werkt.

Hoe vergroot je het bereik?

Posten op social media zonder bereik zal natuurlijk niet zo veel nut hebben. Maar hoe vergroot je je bereik? Een paar handige tips:

  • Laat zien dat je op social media actief bent, op je website, in je handtekeningen maar bijvoorbeeld ook in offline communicatie.
  • Gratis dingen weggeven, denk aan e-books, maar misschien ook fysieke producten, of doe aan wedstrijden of win-acties.
  • Zorg dat je medewerkers ambassadeurs worden en het verspreiden als een olievlek. Het doel is uiteindelijk meer fans te hebben dan medewerkers, maar die medewerkers zijn een goed begin. Als zij je berichten/content al niet willen delen, waarom zouden andere mensen dit wel willen?
  • Als je geen tijd (of geduld) hebt, kun je ook adverteren op de sociale netwerken om zo het bereik te vergroten.
  • En misschien wel de belangrijkste: zorg dat je weet wat je doelgroep wil horen. Hoe je ze kunt activeren en inspireren. Zorg voor goede (leuke, nuttige, interessante) content. Met regelmaat.

En wanneer ga jij actief aan de slag met social media?