NieuwsSocial media

Uw bedrijf promoten via LinkedIn

Door juni 14, 2011 Reageren niet mogelijk

Er wordt naast Twitter, Hyves en Facebook ook steeds meer gebruik gemaakt van LinkedIn. Dit is een zakelijke tegenhanger van bijvoorbeeld Facebook of Hyves. Hier kan iedereen een soort CV opbouwen en ook een bedrijfspagina aanmaken.

Wat kunt u zelf doen op LinkedIn?

U kunt zelf een bedrijfspagina aan maken, hier kunt u een korte omschrijving van uw bedrijf geven. U kunt hier een bedrijfspagina aanmaken. Een aantal andere nuttige dingen die u kunt plaatsen op uw bedrijfspagina:

  • Plaats in ieder geval uw logo, omschrijving en link naar uw website, maar hoe meer informatie hoe beter.
  • U kunt uw producten en diensten plaatsen in het tabblad ‘Products & Services’, zo kunnen mensen een idee krijgen wat u doet. Let u wel op dat u deze wel bijwerkt wanneer er veranderingen zijn?
  • Er kunnen vacatures gepubliceerd worden op uw bedrijfspagina (onder Careers).
  • U kunt ook uw Twitter account koppelen aan uw bedrijfspagina (waar u uw pagina bewerkt kunt u uw Twitter ID invullen)

Er kunnen op LinkedIn net zoals op andere sociale media updates gedeeld worden met iedereen waarmee u bent verbonden, dit kunt u ook gebruiken om uw klanten, collega’s en andere contacten mee op de hoogte te houden.

Wat kunt u aan uw medewerkers vragen?

Het belangrijkste van sociale media is dat u, en of uw medewerkers zichtbaar zijn, en het liefst ook actief aanwezig. Een aantal dingen die u kunt vragen aan uw medewerkers om uw bereik te vergroten en bijvoorbeeld aan uw naamsbekendheid te werken.

  • Laat zoveel mogelijk medewerkers een profiel aan maken op LinkedIn, en het liefst zo volledig mogelijk invullen. In ieder geval:
    • Een goed herkenbare profiel foto
    • Functie omschrijving
    • Ervaring en doelen
    • Specialiteiten
    • Link naar de bedrijfswebsite
  • Laat uw medewerkers zoveel mogelijk connecten met klanten waar zij regelmatig contact mee hebben, zo vergroot u het netwerk.
  • Laat ze daarnaast lid worden van groepen op LinkedIn en het liefst ook mee discussiëren in de groepen.
  • Probeer ook aanbevelingen (recommendations) te stimuleren, op die manier kunnen ze ook nadenken over de positieve punten van collega’s, en bovendien krijgen bezoekers van het profiel een beter idee met wie ze te maken hebben.

Zijn er social media richtlijnen nodig?

Hoe groter uw bedrijf is, hoe waarschijnlijker het is dat u gebruik gaat maken van richtlijnen voor het gebruik van elke vorm van sociale media.

In principe zouden richtlijnen natuurlijk helemaal niet nodig moeten zijn, u geeft uw medewerkers tenslotte ook geen regels mee hoe ze over uw bedrijf op verjaardagen bij anderen moeten spreken. Helaas is het met sociale media online zo dat alles zwart op wit staat, en vaak ook nog voor iedereen om te lezen.

De belangrijkste strategie is natuurlijk om te zorgen dat uw medewerkers ook eigenlijk niets negatiefs of verkeerds kunnen verzinnen om de wereld in te helpen. Alleen niet altijd is iedereen het met elkaar eens, of dingen worden verkeerd opgevat waardoor er misverstanden de wereld in geholpen kunnen worden.

Voorbeelden van richtlijnen

Een aantal voorbeelden van grote bedrijven die gebruik maken van social media richtlijnen.