SEO is bedoelt om de zoeker hetgeen te bieden waar die naar opzoek is. Toch proberen veel bedrijven Google voor de gek te houden. Het bewust manipuleren van het SEO-algoritme van Google wordt black-hat SEO genoemd. Het doel hiervan is om hoger in de zoekresultaten te komen. Om SEO eerlijk te houden zijn er regels opgesteld waar een ieder zich aan moet houden.
Google voert met enige regelmaat wijzigingen door in de zoek- en ranking algoritmes. Er worden met elke update nieuwe SEO-factoren en parameters toegevoegd die van invloed kunnen zijn op de zoekresultaten van jouw producten of diensten. Deze factoren zorgen er overigens wel voor dat jij de beste resultaten krijgt te zien in Google als jij ergens naar zoekt.
Dit zijn enkele zaken die je kunt merken na een Google update of penalty:
Het achterhalen van de reden waarom je een Google penalty hebt ontvangen is niet altijd makkelijk. Hieronder zijn veel voorkomende redenen terug te lezen:
Daalt je omzet? Heb je minder website verkeer en ben je slechter online zichtbaar als het aankomt op je SEO-ranking? In Google Webmaster Tools kun je zien of je straf hebt gekregen en waarvoor.
Heb je een penalty te pakken? Zorg dan dat de oorzaken die hieraan ten grondslag liggen worden verholpen. Je kan een ’Reconsideration request’ indienen bij Google of wachten op een nieuwe update van het algoritme zodat jij je oude posities binnen Google kan herclaimen.
Wanneer je een handmatige penalty hebt gekregen is het verstandig om informatie te krijgen waarvoor. Hiervoor moet je naar Google Search Console.
Heb jij een Google penalty en lukt het je niet om dit op te lossen? Neem vrijblijvend contact op met Paul of Rick voor meer informatie en we helpen je graag verder.