Wat is een Google penalty?

Maandelijks worden er meer dan 400.000 handmatige Google penalty’s opgelegd. Een Google penalty is een ‘straf’ die je kunt krijgen van Google wanneer misbruik gemaakt wordt van zwakke punten in het SEO-algoritme. Zo’n straf heeft een negatieve impact op de organische vindbaarheid van jouw website.

Waarom deelt Google penalty’s uit?

SEO is bedoelt om de zoeker hetgeen te bieden waar die naar opzoek is. Toch proberen veel bedrijven Google voor de gek te houden. Het bewust manipuleren van het SEO-algoritme van Google wordt black-hat SEO genoemd. Het doel hiervan is om hoger in de zoekresultaten te komen. Om SEO eerlijk te houden zijn er regels opgesteld waar een ieder zich aan moet houden.

Het effect van een Google penalty

Google voert met enige regelmaat wijzigingen door in de zoek- en ranking algoritmes. Er worden met elke update nieuwe SEO-factoren en parameters toegevoegd die van invloed kunnen zijn op de zoekresultaten van jouw producten of diensten. Deze factoren zorgen er overigens wel voor dat jij de beste resultaten krijgt te zien in Google als jij ergens naar zoekt.

Dit zijn enkele zaken die je kunt merken na een Google update of penalty:

  • Afname in website verkeer: websiteverkeer via organische resultaten kan sterk dalen doordat je ranking omlaag gaat.
  • Verminderde zichtbaarheid: een Google update heeft directe impact op de rangorde van een specifieke zoekterm.

  • Daling in de opbrengst: organisch verkeer heeft een significante bijdrage in de totaal gegenereerde omzet. Ben je minder zichtbaar en heeft je website minder verkeer? Grote kans dat dit van invloed is op je omzet.

Om welke redenen kun je een Google penalty krijgen?

Het achterhalen van de reden waarom je een Google penalty hebt ontvangen is niet altijd makkelijk. Hieronder zijn veel voorkomende redenen terug te lezen:

  1. Handmatige penalty – naast penalty’s die voortvloeien uit updates, heeft Google ook teams in dienst die opzoek gaan naar bedrijven die de SEO-richtlijnen hebben overtreden.

  2. Duplicate content – content die op elkaar lijkt getuigd van weinig creativiteit en inzet. Dit is één van de meest voorkomende penalty’s en erg zonde omdat je er zeel veel invloed op hebt.

  3. Overmatig gebruik van zoekwoorden – keyword stuffing is een term die gebruikt wordt wanneer door bedrijven geprobeerd wordt om met slechte artikelen toch hoog te scoren. Ook hier zijn richtlijnen voor betreft wat gebruikelijk is.

  4. Verkeerde contentstructuur – maak gebruik van headertags (H1, H2, H3 etc.)! Dit zorgt voor structuur en goede leesbaarheid van teksten. Let wel op overmatig gebruik.

  5. Gebroken links – bijvoorbeeld links die leiden naar een 404-pagina. Dit heeft veel invloed op de user experience score van een website.

  6. Geïnfecteerd door malware – denk aan kwaadaardige programma’s (malware) of wanneer een website gehackt is.

  7. Verdraaide content – inspiratie opdoen is goed, maar voorkom dat je teksten kopiëren omdraaien of omvormen. Google herkent dit en straft je ervoor.

  8. Algoritmische penalty – een update kan van invloed zijn op de organische resultaten van een website of webpagina. Het doel van deze updates is de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren, zorg daarom dat je dit altijd in je achterhoofd houdt.

Controleer of jij geen openstaande panalty’s hebt

Daalt je omzet? Heb je minder website verkeer en ben je slechter online zichtbaar als het aankomt op je SEO-ranking? In Google Webmaster Tools kun je zien of je straf hebt gekregen en waarvoor.

Heb je een penalty te pakken? Zorg dan dat de oorzaken die hieraan ten grondslag liggen worden verholpen. Je kan een ’Reconsideration request’ indienen bij Google of wachten op een nieuwe update van het algoritme zodat jij je oude posities binnen Google kan herclaimen.

Wanneer je een handmatige penalty hebt gekregen is het verstandig om informatie te krijgen waarvoor. Hiervoor moet je naar Google Search Console.