Fotografie wordt vaak gezien als een bijzaak door bedrijven. Vaak worden foto’s haastig gemaakt onder het mom van “Oh, snel nog even een fotootje!” We begrijpen dat je je vooral wilt focussen op je bedrijf, maar goede foto’s zijn essentieel voor je merk, vooral op social media. Wil je meer overzicht, consistentie en duidelijkere foto’s? Lees dan onze tips hieronder voor betere foto’s voor jouw tijdlijn.
Stockbeelden zijn een handige oplossing bij gebrek aan echte content, maar het is aan te raden om echte foto’s te gebruiken. Het tonen van echte medewerkers wekt meer vertrouwen, vooral omdat de gemiddelde klant op social media vaak stockbeelden ziet.
Een consistente Instagrampagina of website wekt bij de klant een gevoel van betrouwbaarheid en professionalisme. Op deze manier kan je door de weken heen een complete uitstraling bouwen die past bij je merk.
TL-licht en fel zonlicht zorgen vaak voor onaantrekkelijke beelden. TL-licht is meestal koud en onflatterend, terwijl fel zonlicht in de zomer harde schaduwen en priemende ogen veroorzaakt. Sta bij een raam met natuurlijk zonlicht of, als je buiten bent, zoek de schaduw op.
Compositie verwijst naar de indeling en positie van de camera en onderwerpen in beeld. Dit wordt gedaan om verschillende redenen, zoals het sturen van het oog of het creëren van een bepaalde sfeer. Er zijn veel video’s beschikbaar die dit verder uitleggen.
Vaak wil men veel laten zien in een foto, zoals nieuwe medewerkers of producten. Dit zorgt voor visuele onrust en verkort de tijd dat iemand naar je post kijkt. Houd het simpel en focus op een onderwerp. Wil je meer laten zien? Maak dan een carrousel. Dit verhoogt de ‘dwell time’, dit betekent de tijd dat je bij de post blijft ‘hangen’. Dit is positief voor het algoritme.
Schiet je beelden waar later nog tekst in beeld komt? Of komt de foto in een advertentie of op social media? Dan moet je hier rekening mee houden bij het fotograferen. Zorg bijvoorbeeld voor wat ademruimte naast of boven het model, zodat je daar tekst kunt plaatsen. Schiet niet in portretformaat wanneer de uiting liggend moet worden, en zorg voor merkloze kleding bij belangrijke advertenties of campagnes.
Zorg ervoor dat je de omgeving even kort inspecteert om te zien of alles netjes en schoon is. Gebruik mooie, schone producten. Wat voor jou misschien een kleinigheid lijkt, kan enorm opvallen voor de kijker. Volgens het aesthetic usability effect (NNGroup) worden mooie producten sneller positief beoordeeld door klanten dan minder mooie producten. Dus zorg voor goede en mooie productfotografie en mockups.
Met deze tips kun je direct betere foto’s maken die jouw merk sterker overbrengen op social media. Veel succes! Kom je er niet uit, dan staan we altijd klaar om je te ondersteunen.