Ook de zoekmachines gaan uw pagina’s bekijken en proberen te begrijpen waar de tekst over gaat.
Een bezoeker is meestal opzoek naar iets van een bepaald onderwerp, en zal de pagina scannen tot hij of zij de gewenste informatie tegenkomt. Een zoekmachine robot gaat de hele pagina door en bekijkt alle teksten. Hij kijkt welke woorden het meeste voorkomen, welke worden het belangrijkste zijn. Woorden die bijvoorbeeld in kopjes veel voorkomen zijn belangrijker dan woorden die in een gewone zin staan.
Wanneer u wilt dat uw website goed geïndexeerd wordt zult u moeten stil staan bij de woorden waar op gezocht wordt in Google. Deze woorden moet u gebruiken in uw teksten.
Welke zoekwoorden zijn voor u belangrijk?
Google heeft voor u een handige tool om te bekijken hoe vaak op bepaalde woorden wordt gezocht: het Google Adwords Zoekwoorden hulpprogramma. Met deze tool kunt u ook andere synoniemen krijgen van woorden, en andere relevante zoektermen waar op gezocht wordt. Door deze tool te gebruiken vindt u zoektermen waar u allicht niet direct aan had gedacht maar waar wél veel op wordt gezocht.
Als u een lijst met veel gezochte woorden heeft kunt u deze gaan uitdunnen,
- Te algemene woorden is lastig om hoog op te scoren, bovendien kan het zijn dat uw bezoekers net naar net iets andere informatie op zoek waren. Het is wel belangrijk om deze woorden te gebruiken, maar hier hoeft niet op gefocust te worden
- Woorden die 2 betekenissen hebben kunnen het beste ook worden vermeden. Als voorbeeld: Geest: Psyche of een spookverschijning.
- Woorden waar maar heel weinig op gezocht worden kunt u ook uit de lijst halen. Tenzij ze wel erg relevant zijn voor u natuurlijk.
- Is er veel concurrentie op een term? Toets het zoekwoord in de zoekmachine in, en bekijk wat voor sites er hoog op scoren. Zijn dit veel autoritaire sites zoals Wikipedia, of sites met veel bezoekers zoals nu.nl, of gewoon een zeer bekend merk zoals Coca Cola. Dan kunt deze term uiteraard wel gebruiken op uw website, maar u zult niet snel dit soort sites passeren in de zoekresultaten.
Probeer de lijst niet te lang te maken, ongeveer 5-10 termen die u op een pagina kunt gebruiken. En doe het liefst zo’n onderzoek voor zo veel mogelijk pagina’s. In ieder geval voor de 5 belangrijkste pagina’s op uw website.
Komt u er niet uit met uw zoekwoorden?
Weet u zelf niet zo goed welke zoekwoorden er nou belangrijk genoeg zijn voor uw website? Of wilt u een advies hoe u ze het beste kunt gebruiken? Dan kunt u contact op nemen met ons via optimalisatie@exed.nl.