Dashboards
Met een dashboard kun je een overzicht maken van de belangrijkste gegevens voor jouw website. Je kunt een onbeperkt aantal dashboards maken, deze kunnen per dashboard uit maximaal 12 widgets bestaan.
De widgets kunnen worden opgebouwd uit:
- Statistiek (Individuele gemeten gegevens, cijfers: Sessies, gebruikers, bouncepercentage)
- Dimensie (Gegroepeerde gegevens zoals: Land, browser, pagina)
En vervolgens kunnen ze worden gefilterd op een dimensie.
Er zijn verschillende soorten widgets beschikbaar:
- Statistiek: Hier wordt een enkel cijfer in getoond. Bijvoorbeeld sessie (bezoekers)aantallen.
- Tijdlijn: Hier is een lijndiagram zichtbaar met 1 of meerdere statistieken (sessie aantallen en sessies met gebeurtenis).
- Geomap: Hier kan een landkaart getoond worden waarop zichtbaar is vanaf welke locatie mensen de website bezoeken.
- Tabel: In een tabel kunnen verschillende statistieken bij elkaar worden getoond (Pagina URL’s en hun paginaweergaves en bouncepercentage)
- Cirkeldiagram: Statistieken geplaatst in een cirkeldiagram
- Staaf: Statistieken geplaatst in een staafdiagram.
Google geeft zelf een stap voor stap uitleg hoe je dashboards en widgets kunt aanmaken.
Downloadbare voorbeelden Google Analytics Dashboards
Je kunt wanneer je een dashboard hebt gemaakt deze delen met anderen. Je deelt hiermee niet de statistieken maar puur de opmaak van het dashboard. Hier een overzicht met een aantal Google Analytics dashboards die wij verzameld hebben.
- Algemeen overzicht
- Contentmarketing
- Mobiele webshop prestaties
- SEO
- 6 verschillende dashboards: Google Adwords, SEO, E-mail, E-commerce
- 10 verschillende dashboards: Mobiele E-commerce, Website performance, Social media, Real time
- 14 dashboards voor webmasters, online retailers, bloggers en affiliate.
Segmenten
Met segmenten kun je bepaalde bezoekers groeperen, bijvoorbeeld bezoekers die in de webshop zijn geweest, bezoekers met conversies of bezoekers uit de nieuwsbrief. Je kunt segmenten maken op basis van dimensie.
Er is een lijst met standaard segmenten (direct verkeer, betaald verkeer, zoekverkeer) welke kunnen worden uitgebreid met eigen segmenten.
Je kunt naast zelf een segment aanmaken of importeren, ook segmenten uitproberen uit de gallerij.
Je kunt in de gallerij filteren op categorie en ook gewoon zoeken.
Google heeft een stappenplan geschreven voor het aanmaken van een segment.
Downloadbare voorbeelden segmenten
- Bezoekers met minimaal 2 bestellingen
- Hoe snel converteren je bezoekers?
- Organische bezoeken naar je afbeeldingen
- Bezoekers die geinteresseerd zijn in je bedrijf
- 53 Google Analytics segmenten: Doelgroepen, zoekwoordvragen en andere SEO segementen
- 16 secret Google analytics Advanced segements worth their weight in gold
Aangepaste rapportages
Aangepaste rapportages kunnen dieper ingaan op statistieken dan een dashboard. Je kunt hierin ook weer makkelijk werken met je segmenten en deze inrichten naar eigen smaak wanneer de gewone rapportages (net) niet de goede cijfers laten zien. Het lijkt op de standaard rapportages die je gewend bent in Google Analytics, maar nu kun je zelf aangeven welke dimensies en statistieken je zou willen zien.
Downloadbare voorbeelden rapportages:
- Moet ik een mobiele website hebben?
- Welke verwijzende bronnen leveren iets op?
- Behaalde doelen per pagina
- Zoekwoord prestaties: Organisch v.s. Adwords
- 3 handige aangepaste rapportages: Ingevoerde zoekopdrachten op je site, interactie van je bezoekers
Hulp nodig bij dashboards, segmenten en rapportages?
Meer weten over aangepaste rapportages, dashboards en segmenten? En ze samen met ons inrichten speciaal voor jouw website? Volg dan een van onze Google Analytics workshop!