Een goede contentmarketingstrategie is de basis van voor al je content en zorgt voor een goede samenhang tussen de verschillende soorten content. Eigenlijk is het een soort plan waarin strategische keuzes voor content worden vastgelegd. Onderdelen die hierin terugkomen zijn:
Het contentplan geeft antwoord op deze vragen, zodat je je contentmarketing succesvol kan inzetten. Wanneer is content, goede content? Wanneer het doelgroepen aanzet tot wenselijk gedrag voor jouw bedrijf. De KPI’s (Kritische Prestatie Indicatoren) stel je van tevoren vast zodat je achteraf kunt meten of een uiting succesvol is geweest.
Het is essentieel om jezelf te verplaatsen in jouw doelgroep en te bepalen hoe jouw organisatie relevant is en waarde toevoegt. Welke producten en/of diensten hebben echt onderscheidende kenmerken? Zo wordt het makkelijker om de juiste content te maken.
Wat doet de concurrent om jouw doelgroep te bereiken? Daarnaast is het belangrijk om in kaart te brengen hoe de klantreis van jouw doelgroep eruitziet. Maak jouw fictieve doelgroep visueel door het maken van persona’s. Hang er demografische en persoonlijke gegevens aan en sluit af met gegevens over het koopproces van de klant.
Hoe spreek je de doelgroep aan? Welke kanalen gebruikt jouw doelgroep het meest? Wat zijn drijfveren en doelen? Wat zijn ambities of uitdagingen en belemmeringen in het werk? In een buyer persona ligt op deze vragen de focus.
Door middel van een frequente en periodieke verspreiding van content, creëer je een verwachting. Wanneer je continue interessante content post, zorg je ervoor dat mensen je blijven volgen en dit doorgeven aan andere personen. Zo vergroot je het aantal volgers en maak je de drempel steeds lager om gegevens achter te laten.
Denk aan een kwartaal magazine/brochure of video’s/animaties die bijvoorbeeld op dinsdag en donderdag op social media verschijnen. Het is aan te raden om de focus te leggen op één medium waarmee jij ervoor kan zorgen dat de content terechtkomt bij jouw doelgroep.
Wat trekt jouw doelgroep? Welke manier van communiceren spreekt hen aan en wat voor soort content vindt jouw doelgroep interessant? Al deze onderdelen dragen bij aan de boodschap en het imago dat je wilt uitstralen met jouw content.
Het is belangrijk dat er één lijn zit in jouw content zodat herkenbaarheid wordt gecreëerd en je de doelgroep aanspoort tot het nemen van de gewenste actie. Het uitgangspunt hierbij is de merkidentiteit, waar sta jij als onderneming voor?
Zorg er daarnaast voor dat je jezelf onderscheid van de concurrenten door een opvallende creatieve stijl te creëren. Ga bijvoorbeeld slim om met het gebruik van kleur of bewegend beeld in de vorm van animaties.
Hoe zorg je ervoor dat jouw content de juiste doelgroep bereikt? De gemaakte content promoten kan op verschillende manieren. Denk aan e-mail marketing, social media, betaalde advertenties en meer.
Een promotieplan zou kunnen zijn om eerst een betaalde campagne uit te voeren en de beoogde doelgroep te targeten. Het levert wellicht niet direct sales op maar laat wel zien dat jij creatieve en waardevolle content maakt waardoor jouw beoogde doelgroep je gaat volgen.
Door te segmenteren schrijf je content voor specifieke (sub)doelgroepen en kun je gaan A/B testen. Zo kun je testen wat het beste aanslaat en welk onderwerp in smaak is bij jouw doelgroep. Een contentkalender is daar een handig hulpmiddel bij zodat je overzicht en structuur aanbrengt in het delen van content.
Met stip op 1 staat; verplaats jezelf in de doelgroep. Wat voor toegevoegde waarde heeft mijn content voor de beoogde doelgroep?
Met contentmarketing vergroot je het netwerk van jouw bedrijf bij de beoogde doelgroep. Door het slim inzetten van de juiste activatiemiddelen zorg je ervoor de potentiële klanten de gewenste actie gaan uitvoeren. Gaandeweg in het proces leer je steeds meer over je doelgroep en hoe deze te beïnvloeden.
Aan de basis ligt een goede strategie en het stellen van heldere doelen. Wil jij direct aan de slag met jouw contentmarketingstrategie en heb je behoefte aan hulp?
Neem vrijblijvend contact op met Paul of Rick of kom langs voor een kop koffie om jouw vraagstuk te bespreken.