MixCom Home
  • strategie
  • marketing
    • contentmarketing
    • social media marketing
    • social advertising
    • SEA
    • SEO
  • development
    • snelwebsite online
    • maatwerk website
    • digitale maatwerkoplossingen
  • creatie
    • grafisch design
    • webdesign
    • huisstijl
    • animatie
  • AI
    • AI Workshops
    • AI Consultancy
    • AI Integraties
  • workshops
  • meer
    • kennis
    • cases
    • over ons
    • werken bij MixCom
    • contact
  • strategie
  • marketing
    • contentmarketing
    • social media marketing
    • social advertising
    • SEA
    • SEO
  • development
    • snelwebsite online
    • maatwerk website
    • digitale maatwerkoplossingen
  • creatie
    • grafisch design
    • webdesign
    • huisstijl
    • animatie
  • AI
    • AI Workshops
    • AI Consultancy
    • AI Integraties
  • workshops
  • meer
    • kennis
    • cases
    • over ons
    • werken bij MixCom
    • contact
23 juli 2015

De basis voor effectieve communicatie = luister naar je klant

Wie zijn doelgroep kent, zal zijn communicatiemiddelen effectiever inzetten. De online middelen die we hebben, liggen binnen handbereik, maar je moet niet schieten met hagel. Terug naar de basis = luister naar je klant.

Waar bevindt mijn doelgroep zich?

De eerste vragen die je jezelf moet gaan stellen zijn: wie is mijn doelgroep? Waar bevindt mijn doelgroep zich? Van welke online kanalen maakt mijn doelgroep gebruik? Allerlei apps, internettools en social media kunnen heel makkelijk zijn, maar hebben geen zin als je de doelgroep daar niet mee bereikt. De doelgroep is gebaseerd op je missie en visie van je bedrijf en het doel wat je wilt bereiken met je product (bijvoorbeeld een website of app).

Wat doen we vaak verkeerd?

Wat we vaak verkeerd doen is dat we deze mediums inzetten als reclamemiddel. We zetten social media in als advertentiemedium. We vergeten hierbij te luisteren naar onze doelgroep. De digitale wereld biedt juist kansen om naar je doelgroep te luisteren.

Hoe luister je naar je doelgroep?

Ten eerste is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is en waar je doelgroep zich mee bezig houdt. Zodra je dit in kaart hebt gebracht, kun je de juiste boodschap overbrengen. Vragen die je jezelf zou kunnen stellen zijn:
  • Waar praat mijn doelgroep over?
  • Welke communicatiemiddelen gebruikt mijn doelgroep?
  • Waar bevindt mijn doelgroep zich?
  • Naar welke events gaat mijn doelgroep?
  • Welke social media kanalen gebruikt mijn doelgroep?
  • Wat weten ze al over het onderwerp?
  • Wat zijn de trends in jouw vakgebied?
  • Wat zijn de prioriteiten van mijn doelgroep?

Maak een persona van je doelgroep

Als je de doelgroep goed in kaart hebt gebracht kun je eventueel een persona maken. Een persona maakt je doelgroep levendig! Je geeft als het ware je doelgroep een gezicht. Zo kun je communiceren tegen een specifiek persoon in plaats van een grote massa mensen. Voor het opzetten van de juiste persona kun je uitgebreid onderzoek doen en gesprekken aangaan. Heb je wat minder tijd? Geen probleem. Je kunt dan op basis van je eigen kennis een persona gaan maken. Voor het maken van de juiste persona kun je bovenstaande vragen meenemen. Zorg er wel voor dat je iets tastbaars maakt van je persona, bijvoorbeeld een foto, tekening of beschrijving. Deze week van 20 juli – 26 juli staat in het teken van communicatie. Via onze Facebookpagina kun je ‘de week van’ volgen. Wil je meer weten over het inzetten van social media als communicatiekanaal en het bereiken van je doelgroep? In ons volgende blog van ‘in de week van communicatie’ zullen we daar meer over vertellen. Volg ‘de week van’ via onze Facebookpagina.   

Vers van de digitale pers: MixComMag

Blog Nieuws

Hoe heb jij je chocoladeletter het liefst?

Blog Nieuws

Wat is het doel van je website?

Blog Nieuws

Contact

MixCom Digital & Print Creatives
Branderweg 5a
8042 PD Zwolle
T. 038 – 303 10 50
E. info@mixcom.nl

Volg ons op social media:

Over MixCom

MixCom is je creatieve partner voor strategie, creatie, development en productie. Online én offline maken we merken zichtbaar.

Blijf op de hoogte

Updates ontvangen over trends, ontwikkelingen en onze projecten? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief:


© 2025 - MixCom
  • Disclaimer
  • Leveringsvoorwaarden
  • Privacy- en cookiebeleid