Gaat je post ‘viral’ op LinkedIn? Of blijven de reacties voorlopig nog uit? Het heeft allemaal te maken met hoe waardevol je post is én hoe geschikt de post is voor het LinkedIn-algoritme. Er spelen veel factoren mee en er wordt veel over gespeculeerd. In deze blog onderzoeken we het geheim.
Het LinkedIn-algoritme bepaalt welke berichten en content gebruikers te zien krijgen op hun tijdlijn. Het analyseert de relevantie van posts op basis van factoren zoals interactie, connecties en het type content.
Het algoritme bepaalt de zichtbaarheid van je bericht en dit is cruciaal voor persoonlijk of zakelijk succes op het platform. Het begrijpen van het LinkedIn-algoritme, is essentieel om de zichtbaarheid en betrokkenheid van berichten te kunnen vergroten.
Laten we dieper in het algoritme van LinkedIn duiken en hoe je jouw strategie kunt optimaliseren.
Zodra er iets wordt geplaatst, bekijkt het LinkedIn algoritme in welke categorie de post valt en om welk contenttype het gaat zoals bijvoorbeeld: kale tekst, afbeelding, video, link of een poll. Vervolgens krijgt het bericht een label: goedgekeurd, lage kwaliteit of spam.
Het labeltje spam wordt geplakt als de LinkedIn-bot de volgende signalen oppikt:
· Slechte grammatica en spellingsfouten.
· Het taggen van meer dan 5 personen in één post.
· Het gebruik van meerdere links in één post.
· Bepaalde hashtags (bijvoorbeeld #like, #comment, #follow).
· Te vaak posten (vaker dan één post per drie uur).
Na de eerste fase is het bericht voor een geselecteerde groep mensen zichtbaar. Wordt het bericht geliked, wordt er gereageerd of wordt het zelfs gedeeld? Dan is dat een teken voor LinkedIn dat het bericht relevant is.
Wanneer de interactie goed is, gaat het algoritme van LinkedIn kijken naar de connectie met de ontvangers, de relevantie en de kans op interactie (op basis van de al behaalde likes, reacties en kliks). Deze factoren beslissen of je bericht niet meer wordt getoond, alsnog als spam wordt gemarkeerd of juist aan meer mensen wordt laten zien.
In de laatste fase wordt het bericht niet meer beoordeeld door het algoritme maar door de redacteuren van het platform om zo te onderzoeken waarom je post zo goed werkt. Deze informatie nemen ze mee om het algoritme voortdurend te optimaliseren.
Het LinkedIn algoritme werkt niet helemaal hetzelfde voor persoonlijke en bedrijfsprofielen. Persoonlijke en bedrijfsprofielen hebben elk een ander doel en gaan anders om met engagement.
Persoonlijke profielen hebben over het algemeen een groter bereik, omdat LinkedIn is ontworpen om professionele netwerken tussen individuen te bevorderen. Berichten van persoonlijke profielen worden daarom vaker getoond aan connecties, vooral als ze veel engagement ontvangen. Berichten die persoonlijke ervaringen, meningen of professionele inzichten bevatten doen het vaak goed. Het algoritme geeft voorrang aan berichten die discussies en interactie stimuleren.
Bedrijfsprofielen hebben daartegenover een minder groot organisch bereik. LinkedIn ziet bedrijfscontent vaak als promotioneel en wilt bedrijven aansporen om gebruik te maken van advertenties. Daarom verschijnen berichten van bedrijfsprofielen minder vaak in de tijdlijn, tenzij ze veel betrokkenheid creëren. Bedrijven moeten strategisch te werk gaan door waardevolle content te bieden om organisch bereik te genereren.
Het belangrijkste verschil zit dus in de manier waarop het algoritme content promoot: persoonlijke profielen worden gezien als meer authentiek en krijgen meer organische ondersteuning, terwijl bedrijfsprofielen meer afhankelijk zijn van betaalde promotie of sterke betrokkenheid om hun publiek te bereiken.
Het LinkedIn algoritme past de berichten die mensen in de feed te zien krijgen aan op het gedrag en engagement. Als iemand veel video’s kijkt ziet deze persoon meer video’s. Beantwoord iemand nooit een poll, dan laat LinkedIn deze ook minder zien.
Als we kijken naar het type content dat op LinkedIn het meeste engagement oplevert zijn dat vooral de berichten met beeld en dan met name afbeeldingen behalen meer engagement. Meer engagement betekent niet gelijk meer bereik maar het is wel een goede indicator. Als iemand interactie heeft met je post is de kans groot dat je bericht ook op de tijdlijn van je volgers verschijnt.
Het krijgen van comments op LinkedIn berichten is het belangrijkste engagement en kan het bereik het meest vergroten. Het LinkedIn algoritme houdt van comments, omdat het een sterke indicator is van authentieke interactie, wat ze erg belangrijk vinden op het platform. Hoe uitgebreider de reacties op je post, hoe beter!
Iedere keer dat iemand het bericht repost, er op reageert of het leuk vindt, wordt deze zichtbaar voor hun netwerk. Dat zorgt voor een groter bereik op de tijdlijn. De eerste uren na het plaatsen van het bericht zijn hierbij cruciaal. Als er geen interactie volgt zal het bericht snel verdwijnen uit de tijdlijn.
Om effectief gebruik te maken van het LinkedIn algoritme, moet je strategisch gaan plaatsen. Begin met het delen van waardevolle content die inspeelt op de behoeften van je publiek. Zorg ervoor dat je berichten relevant en informatief zijn.
Moedig interactie aan door open vragen te stellen en oproepen tot actie toe te voegen aan je bericht, zoals “Hoe denk jij over (onderwerp)?” Reageer ook actief op comments om gesprekken te bevorderen en je zichtbaarheid te vergroten.
Wat kun je nog meer doen? Experimenteer met verschillende formats, zoals foto’s, video’s en polls, om te ontdekken wat het meeste engagement oplevert bij jouw doelgroep. Vergeet ook niet om hashtags en mentions te gebruiken om je bereik te vergroten. Gebruik minimaal 3 tot maximaal 9 hashtags, alles daaronder én daarboven verslechtert je bereik.
Door deze strategieën toe te passen, kun je je zichtbaarheid op LinkedIn aanzienlijk verbeteren en een grotere impact maken in je netwerk.
Heb je hulp nodig met het vergoten van je zichtbaarheid op LinkedIn en het inspelen op het algoritme? Neem contact met ons op!