Valkuilen social media design

Social media wordt door bijna ieder bedrijf ingezet om de gewenste doelgroep te bereiken met effectieve content (zowel tekstueel als visueel). Door verschillende specificaties op de social media platformen kun je als bedrijf snel de mist in gaan.

Zo zijn er verschillende valkuilen die ervoor zorgen dat jouw content niet het gewenste resultaat behalen. Verhoog de effectiviteit van jouw content door één van onderstaande handige tips toe te passen:

 

Waarom social media?

Met social media kan je op verschillende kanalen jouw doelgroep bereiken en ervoor zorgen dat mensen meer betrokken raken. Jij kan de laatste trends en nieuwe producten delen maar ook kan je interactie krijgen met een (potentiële) klant. 

Social media kan je inzetten voor meerdere doeleinden. Je kan namelijk je doelgroep informeren, activeren maar ook amuseren. Dit kan je met bijvoorbeeld een tekst, een afbeelding, een video of een video of animatie doen. Of een combinatie hiervan. 

Daarnaast kan je op social media adverteren. Je kan dan een doelgroep targetten waardoor je zeker weet dat je de juiste mensen bereikt.

Het is wel belangrijk om te weten waarom je iets doet. Het is van belang om vooraf doelen te stellen, je strategie te bepalen maar ook te kijken naar wat voor content effectief is. Onder andere door middel van een contentkalender kan jij voor overzicht en structuur zorgen.

 

Wist je dat:

  • In Nederland 96% van de bevolking social media actief gebruikt;
  • Wanneer je kleurgebruik op de juiste manier inzet, kan je een websitebezoeker sturen naar een bepaalde actie;
  • Per persoon en per cultuur kleur anders geïnterpreteerd wordt;
  • Over heel de wereld is Facebook de meest bekende platform met 2,7 miljard gebruikers;
  • Rood of oranje de beste kleur is voor een call-to-action button wanneer je wilt dat mensen overgaan op actie;
  • Een persoon gemiddeld twee en een half uur per dag op social media zit
 
 

Valkuilen op social media:

  • Kleurkeuze past niet bij wat je wilt uitstralen.

Bij de kleurkeuze is het belangrijk dat je rekening houdt met je doelgroep en de websitebezoekers. Impact van kleur kan namelijk per persoon en per cultuur anders geïnterpreteerd worden. Daarnaast is het van belang dat je laat zien wat je wilt uitstralen.

Kijk naar je bedrijfswaarden, wat wil je uitstralen? Omdat kleuren verschillende emoties kunnen oproepen is het belangrijk dat jij bewust bent van jouw kleurkeuze. Zwart kan bijvoorbeeld voor luxueus en stijlvol staan, maar kan ook geassocieerd worden met negatieve emoties.

 

  • Afbeelding heeft een slechte kwaliteit.

De consument verwacht tegenwoordig dat afbeeldingen op sociale media van hoge kwaliteit zijn. Hou dus rekening met de kwaliteit van jouw afbeelding. Niet alleen zijn verwachtingen van de consument zijn hoog, maar ook kun jij onprofessioneel overkomen.

Het is beter om een wat grotere, hoge-resolutie afbeelding te gebruiken dan een hele kleine afbeelding. Het kan voor komen dat een afbeelding niet de juiste specificaties omvat welke voorgeschreven worden door het desbetreffende social platform.

Een te kleine afbeelding kan uitgerekt worden en een te grote afbeelding kan verkleind worden. Bij het verkleinen van een afbeelding wordt de kwaliteit beter behouden. Ga daarom voor een wat groter, hoge-resolutie afbeelding!

 

  • Consistent zijn in de manier waarop je de opmaak indeelt.

Het is belangrijk dat je bewust ben van de manier van de opbouw van jouw post. Een gebruiker vind het prettig wanneer je consistent ben in de manier van de opmaak van een post. Het is aan te raden om de stijl van posten op dezelfde manier te doen.

Het is aan te raden om dezelfde opbouw te gebruiken in een afbeelding of video zodat de gebruiker niet in de war raakt van de opbouw of manier van posten.

Wanneer je consistent bent zorgt dit ervoor dat de consument weet waaraan ze jou kunnen herkennen. Een afbeelding of video is een reflectie van de merkwaarden dus laat hierin zien waarvoor jij staat.

 

  • Te veel tekst in een afbeelding.

Je moet niet te veel tekst willen laten zien in een afbeelding of advertentie. Een afbeelding is vaak als ondersteuning bedoeld waarin eventueel de belangrijkste informatie als tekst te zien is. Denk aan de belangrijkste Unique Selling Points/onderscheidende factoren van een bedrijf.

Een tip die jij kan toepassen: gebruik witruimtes en kort en bondige teksten. Hierdoor hou je het overzichtelijk voor de gebruiker.

 

  • Afbeelding is niet op elk apparaat goed te zien. 

De afbeeldingsgrootte moet altijd zo aangepast zijn dat de afbeelding goed en duidelijk te zien is op elk device. Er zijn verschillende formaten waarmee jij rekening moet houden. Afbeeldingen voor een advertentie zijn bijvoorbeeld anders dan een afbeelding voor in een post.

 

  • Lettertype is moeilijk te lezen.

Op social media scannen mensen eerst naar wat ze interessant vinden, ze lezen dus niet direct. Houdt hiermee rekening bij het kiezen van een lettertype en zorg ervoor dat deze makkelijk te scannen is. Tip: kapitalen zijn ook moeilijker te scannen, dus wees ook hier bewust van je keuze.

Kies voor een duidelijk lettertype, deze zijn makkelijker te scannen. Als iets er goed uit ziet, is het nog niet zo dat het goed te lezen is. Je hebt de aandacht van een consument maar een paar seconden. Daarom moet je het de consument zo makkelijk maken en dus kiezen voor een makkelijk leesbare lettertype.

 

Hulp nodig bij het plaatsen van content op social media?

Om aan de verwachting van een gebruiker te voldoen, moet je met veel dingen rekening houden. Heb jij hulp nodig met jouw social media content? Vul onderstaand formulier in en wij nemen vrijblijvend contact met jou op om de mogelijkheden te bespreken.

Nu je hier toch bent: