Waarom meten van doelen in Google Analytics?
Er zijn verschillende redenen om doelen te meten in Google Analytics maar de belangrijkste zijn;
- Zien of het doel van de website daadwerkelijk behaald wordt.
- Conversie optimalisatie: Het verbeteren van de website zodat er meer bezoekers converteren. Converteren kan zijn het verkopen van een product, maar natuurlijk ook contact op nemen, delen van content of gewoon het simpelweg bekijken van bepaalde content.
- Controleren welke referrals de meest converterende bezoekers naar de website brengen. Daar kan vervolgens weer op worden ingestuurd door bijvoorbeeld vaker wat op die website te plaatsen.
Waar kunnen doelen ingesteld worden?
Onder de knop ‘Beheerder’ (in het engels ‘Admin’) kan je de gegevens van jouw profiel zien. In de derde kolom bij ‘Weergave’ vindt je op de derde rij ‘Doelen’, hier kun je de verschillende doelen instellen.
Meetbare doelen met Google Analytics
Er zijn veel dingen te meten via Google Analytics, maar hier een aantal voorbeelden van meetbare doelen via Google Analytics.
Contact opnemen
Als iemand een contact formulier invult of bijvoorbeeld een offerte aanvraag doet door middel van een formulier kan dit een potentiële klant zijn.
Hoe? Dit kan in Google Analytics worden gemeten door bijvoorbeeld het toevoegen van een gebeurtenis (event) bij het verzenden van het formulier. Of door het meten van de bedankt pagina (url bestemming).
Delen van content
Als het doel van de website meer naamsbekendheid krijgen is, kan het delen van content op sociale media een meetbare statistiek zijn. Wanneer iemand iets deelt met zijn of haar vrienden wordt de website bekend bij meer mensen, dit hoeft niet direct tot meer bezoek te leiden maar mensen zien de naam van jouw website wel en daardoor wordt de naamsbekendheid vergroot.
Hoe? Dit kan door een gebeurtenis (event) te koppelen aan het klikken op een van de ‘deel’ buttons, maar het is ook mogelijk om alle uitgaande links te taggen met bijvoorbeeld ‘/outgoing’ en het vervolgens via URL bestemming in combinatie met een reguliere expressie te meten.
Aanmelden op de nieuwsbrief
Nieuwsbrief ontvangers zijn waardevolle aanwinsten, het zijn mensen die al geïnteresseerd zijn in je bedrijf ofwel product. Deze mensen kan je op de hoogte houden van bijvoorbeeld (kortings) acties, of bezoek genereren naar bepaalde content op je site. Het verhogen van het aantal nieuwsbrief ontvangers kan dus ook een belangrijk doel zijn om te meten, en te optimaliseren.
Hoe? Dit kan door een gebeurtenis (event) te koppelen aan het klikken op de inschrijven button. Moeten bezoekers de inschrijving nog bevestigen door middel van het klikken op een link uit de e-mail, dan kan je ook deze URL’s als doel instellen door middel van reguliere expressie, dan meet je namelijk alleen de daadwerkelijk geactiveerde nieuwsbrief ontvangers. Het kan ook lonen om ze beide te meten zodat je het verschil kunt zien.
Tip: Wanneer je gebruik maakt van een langer formulier waarin verschillende velden ingevuld moeten worden kan je er ook voor kiezen om deze velden allemaal apart te meten zodat je kunt zien of, en wanneer mensen afhaken bij het invullen van een langer formulier.
Verkoop van een product
In Google Analytics is er een mogelijkheid om e-commerce tracking in te stellen. Zo kan er ook in analytics worden gezien welke producten er gekocht worden, maar ook bijvoorbeeld hoeveel items, hoevaak de bezoeker op de website komt alvorens er wat gekocht wordt etc.
Hoe? Zorg eerst dat e-commerce tracking is ingeschakeld en geïnstalleerd zodat je de gegevens volledig in Google Analytics ontvangt. Daarna kan je de ‘winkelwagen’ pagina als URL bestemming gebruiken voor het instellen van het doel. Verstandig bij dit doel is het ook om een ‘funnel’ in te stellen. Dit zijn de stappen in het koop proces op je pagina. Zoals bijvoorbeeld:
- Winkelwagen bekijken
- Algemene voorwaarden tonen en akkoord vragen
- Gegevens klant vragen
- Betaalmethode selecteren
- Betalen
- Bevestiging voltooide transactie
Al deze pagina’s zullen aparte URL’s hebben welke je kunt instellen in je funnel. Zo kan je bij dit doel ook zien of, en wanneer mensen afhaken in het proces.
Informeren van de bezoeker
Sommige websites hebben simpelweg het doel van informeren van bezoekers. Het doel kan dan zijn dat een bezoeker bijvoorbeeld 5 pagina’s per bezoek moet bekijken alvorens het een ‘succesvol’ bezoek is. Of een bepaalde tijd op de website doorbrengen.
Hoe? Bij het instellen van doelen kan er gekozen worden voor ‘Pagina’s/bezoek’ of ‘Bezoekduur’. Daar kan je aangeven wat je een goed aantal pagina’s of bezoekduur vindt. Je zou hier bijvoorbeeld als basis net boven het huidige gemiddelde van je website kunnen gaan zitten zodat je niet direct de lat te hoog legt.
Bezoekers naar een bepaald onderdeel van de website sturen
Het doel kan ook zijn om bezoek te genereren op een bepaald deel van de website. Bijvoorbeeld omdat die pagina’s worden verkocht aan adverteerders of om bezoekers beter en vollediger te informeren.
Hoe? Je kunt bij de doelen dan kiezen voor het type ´URL-bestemming’. Gaat het om één specifieke pagina dan kan je het zoektype exact gebruiken. Gaat het bijvoorbeeld om een groep pagina’s (bijvoorbeeld artikelen) dan kan je de keuze maken voor reguliere expressie. Daarmee kan je aangeven dat alle pagina’s die bezocht worden die vallen onder ‘/artikelen’ als een behaald doel gelden.
Sparren?
Meer weten over het instellen van doelen? Bel of mail ons.