Je wilt je website optimaliseren voor zoekmachines (ook wel SEO genoemd) maar waar moet je beginnen? Naast dat de website technisch goed in elkaar moet zitten is het vooral de content waar het uiteindelijk allemaal om draait. In dit artikel vind je checklisten welke je kunt uitprinten en gebruiken bij het optimaliseren van je content én website.
Content zoekmachine-optimalisatie (SEO) basics
- Zorg voor unieke namen van pagina titels en metatag-omschrijvingen van elke pagina.
- Het is belangrijk om te zorgen dat je website veel kwalitatieve en unieke content bevat (dus zonder spelfouten, geschreven voor jouw doelgroep). Dit heeft een positief effect op de gehele website.
- Zorg dat je wéét (en niet denkt) waar mensen op zoeken. Er zijn genoeg tools om te kijken waar mensen op zoeken:
- Google’s zoekwoordplanner
- Gebruik het automatisch aanvullen van Google zelf
- Kijk in je Google Webmastertools waarop mensen zoeken en jouw website al op vinden.
- En belangrijk: sta bij elke pagina stil wat is het doel van deze pagina. Moeten mensen alleen de content lezen? Contact op nemen? Iets kopen?
Technische zoekmachine-optimalisatie (SEO) basics
Dit onderdeel gaat over het technische deel van de zoekmachine-optimalisatie, dat niet direct met de content te maken heeft. Dus het optimaliseren van de gehele website. Wat zijn de belangrijkste technische SEO punten om je website zoekmachine vriendelijk te (laten) maken?
- Zorg dat de zoekmachines bij je website kunnen om hem te indexeren. Controleer of er via de metatags of robots.txt pagina’s worden geblokkeerd waarvan dit niet de bedoeling is. Je kunt bijvoorbeeld Googlen op de domeinnaam met ‘site:’ om te zien of Google al iets geïndexeerd heeft.
- Check dit ook regelmatig na een update of een wijziging, soms wordt er per ongeluk iets overschreven waardoor de site niet meer geïndexeerd kan worden!
- Voorkom duplicate content (dubbele content)! Google gaat dan zelf kiezen welke content zij wil laten ranken. Je hebt bijvoorbeeld duplicate content wanneer je content beschikbaar is op www.exed.nl/diensten en exed.nl/diensten. Zorg dat de alternatieve URL’s netjes met een 301 worden doorgestuurd naar de juist URL.
- Het kan ook zijn dat anderen jouw content hebben “gestolen”. Zoek ook regelmatig in Google op delen van je content om te zien of die zin of alinea ergens anders exact zo voorkomt. Zet dan de zin of zinnen die je zoekt tussen “dubbele aanhalingstekens”. Is dat het geval dan kun je een verzoek tot verwijdering indienen bij Google.
- Zorg dat je meet wat er gebeurt op je website. Maak bijvoorbeeld gebruik van Google Analytics en Google Webmastertools. Log er daarna ook regelmatig op in en bekijk wat je kunt optimaliseren!
- Controleer met bijvoorbeeld Screaming Frog SEO Spider hoe je metatags er uit zien: te lang, niet uniek? En of er bijvoorbeeld koppen (headings, h1, h2 etc) worden gebruikt voor de belangrijkste titels op de pagina (en niet de nietszeggende elementen in de zijbalk!).
- Controleer regelmatig met een link scantool zoals Xenu of er links niet (meer) werken op je site. Veel niet werkende links zouden de kwaliteit van je hele site in twijfel kunnen trekken. In Google Webmastertools je kun je deze controleren en ook ‘melden als opgelost’ aan Google.
- Bekijk de site eens via een tekstbrowser om te zien wat zoekmachine-robots zoals Google van je website zien: http://seo-browser.com/ of https://w3dt.net/tools/textbrowser
- Is je website snel genoeg? Controleer je site met de Google Page speed tool om te zien welke onderdelen geoptimaliseerd kunnen worden.
- Indien mogelijk: maak je gebruik van Rich Snippets om ervoor te zorgen dat mensen sneller klikken op de zoekmachine-resultaten van jouw website.
- Zorg dat de belangrijke content van de website binnen maximaal 1 of 2 klikken te bereiken is vanaf de homepagina.
- Zorg dat de links & content bereikbaar zijn zonder gebruik van javascript, iframes of Flash.
- Zorg dat er een of meerdere XML sitemaps beschikbaar zijn, deze helpen de zoekmachines de website ook beter begrijpen.
- Zorg dat er in de URL zo min mogelijk overbodige informatie staat als ID’s en dergelijke, hoe korter de URL kan zijn hoe beter.
- Maak je gebruik van WordPress? Maak dan gebruik van de WordPress SEO by Yoast plugin, die zorgt onder andere voor een goede XML sitemap, canonnical links (voor bijvoorbeeld de standaard WordPress archieven) en ondersteunt je met pagina analyses voor de content.
Wanneer de SEO checklisten doorlopen?
De SEO content checklist zou je iedere keer moeten doorlopen wanneer je nieuwe content plaatst. Je kunt deze ook gebruiken om de al bestaande content te optimaliseren.
De technische SEO checklist moet je eigenlijk regelmatig doorlopen om te zien of er nog zaken veranderd zijn die je kunt optimaliseren. Zet in je agenda dat je dit elke maand of elke twee maanden checkt, zodat je website up-to-date blijft.
SEO kennis bijhouden
Bedenk overigens ook dat zoekmachine-optimalisatie regelmatig verandert dus houd je kennis ook bij. Hier een aantal blogs welke je kunt bijhouden (naast onze blog uiteraard):
Nederlandstalig
Engelstalig
Je kunt ook een RSS reader als Feedly.com gebruiken om al deze sites te volgen!