Wat is zoekmachineoptimalisatie en hoe begin ik daarmee?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) draait om het op een organische manier gevonden worden in zoekmachines. Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert, wil je als bedrijf zo hoog mogelijk terecht komen in de zoekresultaten.

De vuistregel is; hoe hoger je scoort in zoekmachines, hoe meer mensen op je website terecht komen.

Waar bestaat zoekmachineoptimalisatie uit?

Er zijn verschillende onderdelen binnen SEO: het zoekwoordenonderzoek, on-page SEO, off-page SEO, technische SEO en SEO optimalisatie. Zie SEO als verschillende bouwstenen waarmee een huis sterk gebouwd kan worden.

Hiervoor is een korte en langetermijnstrategie enorm van belang. Voortdurend optimaliseren en regelmatig een SEO-check uitvoeren is van belang om jouw positie te behouden. Doordat MixCom naast marketing, ook design en techniek in huis heeft, heb je bij elk onderdeel de juiste experts aan tafel. Benieuwd hoe het proces eruit ziet?

Hoe ziet het zoekmachine optimalisatie proces eruit?

1. Jouw online doelen bepalen

Ga jij voor stabiele en gestaagde groei of wil jij met verschillende pagina’s op korte termijn zo hoog mogelijk scoren vanwege een belangrijke dag? De 1e fase bestaat uit het gezamenlijk bespreken en bepalen van jouw bedrijfsdoelen en hoe we deze kunnen behalen.

2. Een volwaardige SEO-audit

Hoe goed scoort jouw website op gebied van SEO en waar is ruimte voor verbetering? Een SEO-audit is niets anders dan een complete SEO-check van jouw website.

Alle onderdelen passeren de revue. Denk hierbij aan zaken als: content, linkbuilding, sitestructuur, navigatie, duplicate content, keyword cannibalization en meer. Na de SEO audit hebben we een duidelijk beeld van wat de optimalisatiemogelijkheden zijn.

3. Uitgebreid zoekwoordenonderzoek

Tijdens het zoekwoordenonderzoek wordt er onderzoek gedaan naar markt specifieke en relevante zoekwoorden. Factoren waar naar gekeken wordt, is onder andere het zoekvolume en de mate van concurrentie. Uit het zoekwoordenonderzoek komen focustermen die de basis leggen voor het verdere SEO-traject.

4. Plan van aanpak

Wat zijn jouw doelen en waar willen we met de website naartoe? Ga je voor een top-5 positie of wil je de onbetwiste nummer één worden op verschillende zoekwoorden? Aan de hand van de ambities/doelen wordt het aanvalsplan opgesteld.


In het aanvalsplan komt naar voren welke werkzaamheden we op welk moment en in welke volgorde moeten uitvoeren om de doelstellingen te behalen.

5. Low hanging fruit-analyse

Er wordt een analyse gemaakt van de zoekwoorden waarmee jouw bedrijf tussen positie 4 en 25 scoort. Door aandacht aan deze zoekwoorden te besteden, is er slechts een klein duwtje in de rug nodig om met deze zoekwoorden in de top 3 te scoren. Vrijwel direct resultaat waardoor de investering snel is terugverdient.

6. Technische kant van zoekmachine optimalisatie

Denk hierbij aan de achterkant van jouw website. Jouw website wordt door zoekmachines gelezen en geïndexeerd op factoren als gebruikerservaring. Zo kunnen er talloze technische issues zijn die niet direct merkbaar zijn voor jou als website-eigenaar, maar wél een slechte invloed hebben op jouw SEO-score.

Dit gaan wij voor je oplossen, geheel inzichtelijk gemaakt en in klaar duidelijke taal.

 

7. SEO-geoptimaliseerde content

Teksten geschreven met focus op de focustermen die eerder vastgelegd zijn. Zo bepalen zoekmachines als Google de bruikbaarheid van jouw content op basis van twee factoren; leesbaarheid en SEO (zoekwoorden).

 

8. Linkbuilding

Linkbuilding bestaat uit drie onderdelen: interne links, uitgaande links en back links. Door kwalitatieve backlinks wordt je door Google gezien als een website met autoriteit en scoor je hoger in de zoekresultaten. 

Ons team zorgt voor die kwalitatief goede links door niet alleen hoog te scoren op autoriteit maar ook verkeer door te leiden naar jouw website. Zo scoren we hoger in zoekmachines.

 

9. Conversie optimalisatie

Het is belangrijk dat het websiteverkeer wordt omgezet in zoveel mogelijk verkopen of leads. We hebben de expertise waarmee we de conversieratio’s zullen verhogen door slechts een paar eenvoudige wijzigingen aan te brengen.

 

10. Rapporteren en optimaliseren

Aan het einde van elke maand sturen wij een rapport toe waar in klaar duidelijke taal staat omschreven welke werkzaamheden wij hebben uitgevoerd hebben en hoe de campagne vordert in vergelijking tot de doelstellingen. Zijn er nog dingen die onduidelijk zijn? Wij lichten het graag toe want transparantie in communicatie ligt bij ons aan de basis van succes.