Een website is niet iets wat je 1, 2, 3 uit de grond stampt, je denkt er over na. Want tegen een goede website zeg je niet alleen ‘u’ op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid, van zo’n platform is het ook duidelijk hoe bezoekers hem kunnen gebruiken. En ook niet onbelangrijk: jij verdient er een mooi centje mee. We geven 50 tips om de gebruiksvriendelijkheid (usability), vindbaarheid (SEO) en conversie te verbeteren.
Tips om usability naar een hoger niveau te tillen
Het is één van de belangrijkste onderdelen van een website: usability of gebruiksvriendelijkheid. Begrijpen mensen een website niet of kunnen ze iets niet vinden, dan haken ze snel af. Dit heeft indirect invloed op de positionering in de zoekmachines en natuurlijk ook op de conversie. En dat wil je niet! We beginnen dan ook met tips over de gebruiksvriendelijkheid.
- Zorg voor een bruikbaar menu dat direct in het oog springt.
- Plaats je menu op een plek die je bezoeker verwacht. Dat is meestal bovenaan. Ga liever niet afwijken omdat je dat leuker vindt; mensen zijn gewoontedieren.
- Gebruik geen algemene termen zoals ‘Producten’ en ‘Over ons’. Zorg er juist voor dat in je hoofdmenu direct duidelijk wordt op wat voor website de bezoeker zich bevindt en welke inhoud je hier kunt vinden.
- Verplaats minder belangrijke onderdelen naar een minder prominente plek, zoals de footer of een secundaire navigatie.
- Het mobiele menu-icoontje – de drie streepjes onder elkaar, ook wel het hamburgermenu genoemd – lijkt helemaal niet zo goed te werken als gedacht. Wat dan wel? Een gewone knop met de tekst ‘menu’.
- Zorg dat je menu een opvallende kleur heeft en niet wegvalt in de rest van het design. Je call-to-action buttons moeten natuurlijk nog meer opvallen dan je navigatie, dus zorg wel voor balans.
- Plaats belangrijke menu-items als eerste of als laatste. Mensen hebben meer oog voor dingen aan het begin en aan het eind dan in het midden.
- Zorg voor een duidelijke structuur door de pagina’s logisch op te delen. Onze tip: vraag iemand die niet bekend is met jouw product of website om te beoordelen of het duidelijk en overzichtelijk is.
- We schreven eerder een artikel over hoe je zorgt voor een goede navigatie op je website, waar je nog meer tips vindt.
- Mensen komen op een website met een reden. Ze zoeken iets. Kunnen ze dat niet direct vinden in het menu of op de homepagina, dan gaan ze vaak zoeken naar een zoekfunctie. Zorg dus ook dat deze beschikbaar is én dat deze goed werkt.
- Gebruik géén ‘Klik hier’ als linktekst, maar gebruik een beschrijvende vorm. De tekst valt namelijk visueel op doordat deze vaak een andere kleur heeft dan de rest van de tekst.
- Je wilt niet dat mensen verdwalen op je website. Gebruik dan ook een kruimelpad. Steeds vaker komen mensen binnen op andere pagina’s dan de homepagina en aan zo’n kruimelpad kunnen ze dan gemakkelijk zien waar ze zich bevinden.
- Geef afbeeldingen een ALT-text mee. ALT-teksten zijn beschrijvende teksten van dat wat je ziet op de afbeelding. Dit verbetert de toegankelijkheid voor mensen die geen afbeeldingen op webpagina’s kunnen zien, denk bijvoorbeeld aan bezoekers die schermlezers gebruiken.
- Richt een goede 404-pagina in. Helaas komt het wel eens voor dat de bezoeker terecht komt op de 404-pagina, omdat bijvoorbeeld de pagina die wordt gezocht is verwijderd. Zorg ervoor dat de 404-pagina de bezoeker verder helpt, door bijvoorbeeld tips te geven of je zoekfunctie uit te lichten.
Tips voor zoekmachine-optimalisatie (SEO)
SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine-optimalisatie; het verbeteren van je website voor de zoekmachines. Het enige wat zoekmachines namelijk willen, is een goede website aanbieden aan mensen die een zoekopdracht invullen. Je kunt zoekmachine-optimalisatie doen op twee manieren: technisch en in de teksten zelf. Ze zijn allebei belangrijk. Denk maar eens na: een zoekmachine komt nooit uit bij de content als de tekst door een gebrek in de techniek niet kan worden gelezen door de zoekmachine.
Technische SEO verbeteringen
- Zorg dat de website geïndexeerd kan worden:
- Gebruik géén noindex metatag. Doe je dat wel dan wordt je website niet opgenomen in de zoekresultaten.
- Gebruik géén robots.txt voor de belangrijkste pagina’s. Pagina’s die je niet geïndexeerd wilt hebben, kun je natuurlijk wel vermelden in de robots.txt.
- Zorg dat je website niet afgeschermd is door bijvoorbeeld een wachtwoord.
- Maak je website mobielvriendelijk. Google heeft een mobielvriendelijke test gemaakt waar je je website gemakkelijk kunt testen.
- Maak in de HTML gebruik van kopjes zoals H1, H2 en H3. Voorkom dat deze vervangen worden door andere trucjes.
- Zorg voor goede URL’s.
- Mensen en zoekmachines zien liever een begrijpelijke en leesbare URL. Dus liever geen ‘/?p=1’ maar ‘/fietsen/batavus’.
- Probeer in de URL de belangrijkste zoektermen te gebruiken; hoe eerder een term voorkomt in de URL hoe beter.
- Voorkom zoveel mogelijk het gebruik van ID’s of andere nietszeggende cijfers.
- Probeer de URL’s niet te lang te maken. Dit is aan te raden voor zowel SEO als usability. MOZ geeft als advies een maximale lengte van zo’n 115 tekens.
- Gebruik geen underscores ‘_’ in je URL’s.
- Zorg dat op subpagina’s de titel van de pagina de tag ‘H1’ krijgt. Vergeet hierin niet de belangrijkste zoekwoorden te vermelden. Op de homepagina mag dit gerust de bedrijfsnaam of het logo zijn, maar op de subpagina’s kun je beter de titel de tag ‘H1’ geven. Dit is tenslotte het belangrijkste van de pagina en vertelt waar de pagina over gaat.
- Zorg dat je gebruik kunt maken van de meta description tag. Dit is in WordPress makkelijk te realiseren door gebruik te maken van een plugin.
- Voorkom duplicate content, oftewel dubbele content. Duplicate content is content die op twee of meer verschillende pagina’s in dezelfde vorm terugkomt. Bijvoorbeeld: www.mixcom.nl en mixcom.nl en mixcom.nl/. Voor de zoekmachines zijn dit drie verschillende URL’s en dus drie verschillende pagina’s, maar op deze pagina’s vind je dezelfde content. Zorg dat eventuele alternatieve URL’s met een 301 worden doorgestuurd naar de juiste. Je kunt ook nog kiezen om canonieke URL’s in te zetten.
- Check of je website snel laadt. Het is geen directe SEO-factor, maar het speelt zeker mee. Heb je ons artikel over snelheid al gelezen?
Tips om je SEO content te verbeteren
Content is king. Maar koninklijke content maken, is een vak apart. IJzersterke content, betekent ook dat je beter gevonden wordt. Het is een van de belangrijkste onderdelen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Deze tips helpen je op weg:
- Plaats regelmatig nieuwe content op jouw website. En dan niet een tussen neus en lippen door geschreven nieuwtje, maar volwaardige en inhoudelijke content. Oh, en regelmatig hoeft echt niet te betekenen dat je elke week content online gooit; één keer per maand of één keer per twee maanden kan ook.
- Weet wat de zoektermen zijn waar mensen op zoeken. Kies per pagina één of twee woorden waar je op wilt scoren om het niet direct te ingewikkeld te maken voor jezelf. Gebruik onze SEO-checklist om het nog makkelijker te maken voor jezelf.
- Als je nieuwe content schrijft of oude content herschrijft, kunnen de volgende richtlijnen je op weg helpen:
- Probeer een content-pagina het liefst uit minimaal 350 woorden te laten bestaan. Hebben je concurrenten op de zoektermen die jij wilt gebruiken veel langere teksten? Zorg dan dat je dit ook doet. Het is een broodje aap dat lange teksten niet worden gelezen, want je kunt prima een artikel van duizend of 1500 woorden schrijven. De crux: een goede opmaak met voldoende tussenkopjes, witruimte en opsommingen. Let er wel op dat de content interessant blijft en je niet meer woorden gaat schrijven om aan die 350 woorden te komen. Schrijf een prettig leesbare tekst met scanbare inhoud.
- Gebruik in zo’n tekst van 350 woorden het liefst twee tot drie tussenkopjes. Meer woorden? Meer tussenkopjes!
- Gebruik ook één of meerdere opsommingen. Daar houden mensen van! Het zorgt ervoor dat de tekst scanbaar en overzichtelijk is.
- Schrijf voor elke pagina een passende pagina titel die boven in het browserscherm komt, maar ook vooral in Google zichtbaar is. Zorg ook voor een goede meta-omschrijving. Deze twee zijn voor elke pagina uniek omdat ze (als het goed is) ook een andere inhoud hebben. Verwerk in de omschrijving het liefst ook een call-to-action.
- Verspreid de content vervolgens online via eigen sociale media-kanalen. Nog beter: laat bezoekers je content delen. Zoek eventueel linkpartners die kunnen linken naar je nieuwe content. Linkjes naar je content vormen nog steeds een belangrijk deel van de optimalisatie.
Tips voor een ijzersterke conversie
Mensen willen vaak meer bezoekers op hun website hebben, maar dat is meestal niet het uiteindelijke doel. Wat dan wel? Meer omzet! Dat kan door direct producten via de website te verkopen of juist door leads te genereren. Deze tips gaan je helpen om de conversie van je website te verbeteren:
- Beslis welk doel de pagina heeft. Dit lijkt misschien simpel, maar veel mensen staan er niet bij stil. Elke pagina heeft een doel. En het liefst ook maar één doel. Mensen zijn namelijk niet goed in kiezen en de kans is groot dat mensen afhaken.
- Zorg dat er zo min mogelijk afleidingen zijn van het doel. Advertenties en linkjes die de bezoekers weghalen van je landingspagina kunnen een echte conversie-killer zijn. Wees dus kritisch!
- Zorg dat je doel bereikbaar is met een duidelijke en opvallende call-to-action zoals een button. Doe die liever niet direct in de kleuren die je al gebruikt op je website; gebruik liever een contrasterende kleur zodat die meteen in het oog springt. Kijk maar eens naar bol.com: ze gebruiken veel wit, zwart en blauw. Maar de belangrijkste knoppen zijn geel. En dat valt op, toch?
- Gebruik A/B testen, want wat voor de ene doelgroep goed werkt, kan voor jouw doelgroep minder goed werken. Voer regelmatig een A/B test uit, dit kan bijvoorbeeld met Google Analytics.
- Maak je website persoonlijk. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van Liquid content. Dat is niets meer en niets minder dan variabele content. Deze vorm van content zorgt ervoor dat je bepaalde onderdelen van je website kunt aanpassen aan het type bezoeker.
- Zorg dat het proces wat bezoekers moeten doorlopen om te converteren zo simpel mogelijk is en zo weinig mogelijk plekken heeft om af te kunnen haken. Enkele tips:
- Wees bewust van de informatie die je vraagt: Is het nu echt nodig of kun je het later ook nog navragen? Denk aan een aanhef, geslacht en geboortedatum.
- Forceer mensen niet direct om een gebruikersaccount aan te maken, maar geef ze de mogelijkheid om in minder stappen iets aan te schaffen.
- Vaak werkt een one-page-checkout erg goed: mensen kunnen de stappen direct overzien, hoeven minder te klikken en hebben daardoor minder mogelijke afhaakmomenten.
- Heb je geen one-page-checkout? Laat dan de voortgang zien in een visuele balk of in het aantal stappen dat mensen doorlopen. Mensen zijn visueel ingesteld, dus wanneer je het visueel aan kunt geven heeft dat altijd de voorkeur boven tekst.
- Zorg dat bezoekers langer op je website blijven door relevante content aan te bieden en geef ze ook de mogelijkheid om meer content te bekijken. Hiermee verhoog je de kans dat bezoekers converteren. Maak dus gebruik van linkjes of plaats aan de zijkant een balk met andere artikelen.
- Maak gebruik van User Generated Content (UGC). Je kunt het vergelijken met mond-tot-mondreclame, maar dan online. Bezoekers die jouw merk gebruiken en hierover schrijven of een foto plaatsen op Instagram zijn jouw fans. Geef deze fans dan ook een ereplekje op de website. Een voorbeeld van UGC zie je op de inspiratiepagina van Dille & Kamille.
Hopelijk kun je met bovenstaande tips je website nog beter maken. Heb je vragen over website-optimalisatie of wil je advies van een deskundige? Neem dan contact met ons op!