Expertises
– Merkstrategie
– Merkpositionering
– Merkarchitectuur
– Merkpersoonlijkheid
Vraagstelling
In de bestaande situatie vervult ‘De Wijndragers’ een dubbele rol: enerzijds als white-label producent voor B2B, anderzijds als consumentenmerk voor mosterds en dressings. Daarnaast is het eigenaar van de merken Big Sam’s en van TON. Deze gelaagde merkarchitectuur zorgde voor vertroebeling in de communicatie en positionering. De centrale vraag: hoe kunnen we ons als producent én als verschillende merken beter en sterker profileren?
Bestaande merkarchitectuur:

Aanpak
We begeleidden een serie strategische workshops, waarin we inhoudelijk sturing gaven op basis van verschillende modellen en methodieken. De sessies waren gericht op het blootleggen van de authentieke kenmerken van elk merk, het definiëren van hun merkidentiteit en het scherpstellen van hun onderscheidend vermogen.
Samen met de opdrachtgever werkten we toe naar een heldere merkfundering per merk, bestaande uit onder andere:
- Purpose
- Visie & Missie
- Merkessentie
- Merkbelofte
- Merkfilosofie
- Merkpersoonlijkheid & Merkarchetype
- Brand positioning statement
Deze aanpak zorgde voor een strategisch én authentiek fundament, dat richting geeft aan alle toekomstige communicatie en merkactivaties.
Door de nieuwe merkarchitectuur kunnen we ons veel duidelijker en krachtiger profileren. MixCom heeft ons door hun aanpak enorm geholpen om mij inzicht en overzicht hierin te geven.
– Christian Lensen, Architects of Taste
Resultaat
De merkarchitectuur is herzien, waarbij de producent en de consumentenmerken elk een eigen positie hebben gekregen in de merkportefeuille. De producent gaat opereren onder de naam Architects of Taste, waarmee het zich sterker profileert als hoogwaardige en creatieve white-label partner. Het creërend vermogen, de focus op smaak en het gebruik van hoogwaardige grondstoffen staan hierbij centraal.
Voor De Wijndragers, Big Sam’s en van TON zijn afzonderlijke merkfunderingen ontwikkeld. Hierdoor is er een solide basis ontstaan om de merken verder uit te bouwen en hun unieke karakter zichtbaar te maken in de markt.
De nauwe samenwerking met de opdrachtgever zorgde voor merkidentiteiten die strategisch kloppen én authentiek aanvoelen.
Nieuwe merkarchitectuur:

Vervolgstap
Op basis van de nieuwe merkfundering wordt per merk een marketingstrategie ontwikkeld.