De Wijndragers

Een nieuwe merkarchitectuur als basis voor groei

De Wijndragers is producent van mosterd, mayonaise, dressings en BBQ-sauzen. Deze producten worden vermarkt onder de merken De Wijndragers, Big Samโ€™s en van TON en als white-label. Elk merk heeft zijn eigen specifieke producten, eigenschappen en doelgroepen. De uitdaging voor MixCom? Het aanbrengen van een duidelijke richting en structuur binnen de merkportefeuille.

Vraagstelling

In de bestaande situatie vervult โ€˜De Wijndragersโ€™ een dubbele rol: enerzijds als white-label producent voor B2B, anderzijds als consumentenmerk voor mosterds en dressings. Daarnaast is het eigenaar van de merken Big Samโ€™s en van TON. Deze gelaagde merkarchitectuur zorgde voor vertroebeling in de communicatie en positionering. De centrale vraag: hoe kunnen we ons als producent รฉn als verschillende merken beter en sterker profileren? 

Bestaande merkarchitectuur:
Schematische weergave van de bestaande merkarchitectuur van De Wijndragers als producent en consumentenmerk

Aanpak

We begeleidden een serie strategische workshops, waarin we inhoudelijk sturing gaven op basis van verschillende modellen en methodieken. De sessies waren gericht op het blootleggen van de authentieke kenmerken van elk merk, het definiรซren van hun merkidentiteit en het scherpstellen van hun onderscheidend vermogen. 

Samen met de opdrachtgever werkten we toe naar een heldere merkfundering per merk, bestaande uit onder andere: 

  • Purpose 
  • Visie & Missie 
  • Merkessentie 
  • Merkbelofte 
  • Merkfilosofie 
  • Merkpersoonlijkheid & Merkarchetype 
  • Brand positioning statement 

Deze aanpak zorgde voor een strategisch รฉn authentiek fundament, dat richting geeft aan alle toekomstige communicatie en merkactivaties. 

Resultaat

De merkarchitectuur is herzien, waarbij de producent en de consumentenmerken elk een eigen positie hebben gekregen in de merkportefeuille. De producent gaat opereren onder de naam Architects of Taste, waarmee het zich sterker profileert als hoogwaardige en creatieve white-label partner. Het creรซrend vermogen, de focus op smaak en het gebruik van hoogwaardige grondstoffen staan hierbij centraal. 

Voor โ€ฏDe Wijndragers, Big Samโ€™s en van TON โ€ฏzijn afzonderlijke merkfunderingen ontwikkeld. Hierdoor is er een solide basis ontstaan om de merken verder uit te bouwen en hun unieke karakter zichtbaar te maken in de markt. 

De nauwe samenwerking met de opdrachtgever zorgde voor merkidentiteiten die strategisch kloppen รฉn authentiek aanvoelen. 

Nieuwe merkarchitectuur:
Schematische weergave van de nieuwe merkarchitectuur en merkpositionering van Architects of Taste en de merken

Vervolgstap

Op basis van de nieuwe merkfundering wordt per merk een marketingstrategie ontwikkeld.