Hoe je met archetypen een sterke merkpersoonlijkheid neerzet

Opvallen in een concurrerende markt is lastig. Je merk onderscheidend positioneren is dan extra belangrijk. Een strategisch instrument dat daarbij helpt, zijn de archetypen van Jung. In een reeks van zes artikelen delen wij onze kennis en expertise. Laat je inspireren en ontwikkel een merkidentiteit die opvalt en indruk maakt.

Wat zijn de archetypen van Jung?

Carl Jung, een beroemde Zwitserse psychiater, introduceerde het idee van archetypen. Hij geloofde dat archetypen universele symbolen en beelden zijn die diep in de menselijke geest geworteld zijn. Ze komen voor in dromen, mythen, religies en verhalen over de hele wereld.  

Jung  heeft de volgende twaalf archetypen gedefinieerd: de Onschuldige, de Ontdekker, de Wijze, de Held, de Rebel, de Magiër, de Joker, de Gewone man (wij noemen deze ook wel ‘de Bondgenoot’), de Geliefde, de Schepper, de Verzorger en de Heerser. Een merk met de Rebel als archetype zal een andere doelgroep aanspreken, anders communiceren en zich anders gedragen dan een Wijze. De archetypen zijn verdeeld over vier kwadranten: orde, vrijheid, ego en sociaal.  

 De impact van een archetype op jouw merk  

Door te begrijpen welke verhalen en symbolen mensen aanspreken, kunnen bedrijven een diepere band met hun doelgroep opbouwen. Door te ontdekken welk archetype bij jouw merk past, bepaal je persoonlijke kenmerken zoals waarden, houding, gedrag en tone-of-voice.  

Dit geeft richting aan jouw merk. Het helpt om consistent en congruent de boodschap op alle kanalen te presenteren. Je roept associaties op bij je doelgroep waarmee zij zich (bewust of onbewust) kan identificeren. Zo verbind je mensen aan je merk en breng je een diepere emotionele connectie tot stand. 

Wat kun je verwachten?  

In een reeks van vijf artikelen gaan we dieper in op elk van de vier kwadranten (orde, vrijheid, ego en sociaal) en de archetypen die daarin verscholen liggen. We voorzien je van waardevolle inzichten en praktijkvoorbeelden van merken die archetypen succesvol hebben toegepast in hun merkidentiteit. Zo laten we zien hoe de toepassing van de archetypen van Jung jouw merk  transformeren en een diepe verbinding  creëren met jouw doelgroep.  

Meer weten over archetypen?

In het volgende artikel gaan we dieper in op het eerste kwadrant: “Orde”. Hierbij bespreken we ook de archetypen de Schepper, Heerser en Verzorger. Wil je geen enkel artikel missen? Volg ons op LinkedIn of de nieuwsbrief, dan mis je geen énkel artikel.