Het effectief beïnvloeden van je doelgroep met behulp van gedragspsychologie

De consument maakt keuzes op basis van het onderbewustzijn en het bewustzijn. Jij kan jouw doelgroep effectief beïnvloeden door in te spelen op het onderbewustzijn van de consument. Met neuromarketing kan jij vanaf het eerste contact moment de consument beïnvloeden. Hoe werkt het?

Twee manieren van denken

Er zijn twee manieren waarop een mens kan denken, systeem 1 – onbewust denken en         systeem 2 – bewust denken. Met behulp van systeem 1 (onbewust) denk jij snel en instinctief. Met systeem 2 (bewust) denk je vooral bedachtzaam en logisch na. Je gebruikt eerder het onbewuste brein dan je bewuste brein dus je gaat al snel op instinct af dan dat je er bedachtzaam over nadenkt.  

Effectief beïnvloeden

Hoe kan jij een consument met neuromarketing effectief beïnvloeden? 

Tip 1: Maak het niet moeilijker dan het is  

Wanneer je eenmaal de aandacht van een consument hebt, wil je dat deze er ook bij blijft. Zorg ervoor dat jouw boodschap emotie bevat en breng het zo simpel en duidelijk mogelijk over. Hierdoor denkt de consument er niet te veel over na. Hoe meer tijd erin gaat zitten om de boodschap uit jouw advertentie te halen, hoe minder effectief de advertentie is.  

Je kan een boodschap simpel overbrengen door onder andere een eenvoudig taalgebruik te hanteren. Gebruik woorden die de meeste mensen kennen en ook gebruiken. Hiermee zorg je ervoor dat jouw tekst makkelijker te lezen is en minder moeite kost voor de consument. Naast eenvoudig taalgebruik kan je rijm gebruiken. Rijm onthoud je namelijk ook sneller.   

Tip 2: Laat een contrast zien  

Door contrast te laten zien in een communicatie-uiting zorg je ervoor dat een consument sneller een beslissing kan nemen. Met een contrast kan je laten zien wat een consument aan jouw product of dienst heeft. Maar ook kan je ervoor zorgen dat de aandacht op bepaalde onderdelen wordt gelegd. Dit heeft te maken met hoe twee elementen/kleuren zich met elkaar verhouden.  

Voor het brein is een contrast makkelijk te onthouden, dit komt doordat het brein hiervoor gevoelig is. Bij contrast kan je bijvoorbeeld denken aan een voor en na situatie. Je geeft aan wat de meerwaarde van jouw product of dienst is waardoor een consument sneller de neiging heeft om tot conversie over te gaan.

Ook kan je rekening houden met hoe kleuren en elementen zich met elkaar verhouden waardoor er een contrast gecreëerd wordt. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van donkere en lichte kleuren. Denk hierbij aan een witte tekst over een donkere achtergrond.

Door lichte en donkere kleuren te combineren is er contrast te zien. Het brein hoeft dan geen moeite te doen om het als verschillende elementen te zien.

Tip 3: Trek de aandacht  

Aandacht trekken zorgt ervoor dat een consument daadwerkelijk over de boodschap nadenkt en jouw merk onthoudt. Maar hoe pak je de aandacht? Een mens let op patronen en weet al gauw of er iets anders is dan anders. Is er iets nieuws of onverwachts in de omgeving? Dan gaat de aandacht hier naartoe.

Tip 4: Ontkenningen = no go   

Wanneer iemand tegen jou zegt dat je iets niet moet doen, ga je er automatisch wel over nadenken. Wanneer je wilt dat iemand ergens niet aan denkt, moet je het niet benoemen. Dit komt daardoor het brein geen ontkenningen kent. Een ontkenning zet je (onbewust) wel aan tot denken.  

Tip 5: Speel in op emotie  

Er bestaat een connectie tussen hersendeel van emotie en hersendeel van aandacht. Doordat die connectie er is, maakt het dat mensen gevoelig zijn voor emotie. Wanneer jij emotie in een communicatie uiting toont, trek je dus de aandacht van de consument. Het is dus slim om daarom emotie toe te voegen in jouw communicatie uiting.  

Een voorbeeld van het toevoegen van emotie aan een communicatie uiting is het gebruik van foto’s van mensen. Door foto’s van mensen te gebruiken waarin emotie voorkomt, is een consument sneller geneigd om een band met de consument op te bouwen. Er gaat meer aandacht naar de post waardoor de boodschap beter/sneller onthouden wordt en kans op verkoop groter wordt.

Tip 6: Voldoe aan de verlangens 

Een consument wil het liefst plezier zien en pijn vermijden. Vervul jij de verlangens van een consument, dan wordt er een stofje aangemaakt dat voor het plezierige gevoel zorgt. Hierdoor verlangt de consument meer naar een product of dienst.  

Wanneer jouw product of dienst voldoet aan de eisen en verwachtingen, geeft het brein van de consument het “plezier” stofje af. Hierdoor heeft de consument een positieve associatie met het product of dienst. De consument zal eerder geneigd zijn om het product of dienst af te nemen.  

Wil jij je doelgroep effectief beïnvloeden?

Door bovenstaande tips toe te passen kun je de consument beïnvloeden. Heb je vragen over het bovenstaande of heb je hulp nodig om effectief jouw doelgroep te bereiken met marketingcommunicatie-uitingen?  

Neem nu vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Nu je hier toch bent:

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter