De website van een organisatie of bedrijf is het online visitekaartje en het belangrijkste marketing en sales platform. Daarom wil je dat deze er altijd op zijn best bijstaat. In advertenties en op social media verwijs je altijd naar een landingspagina op jouw website. Dit doe je met een doel, bijvoorbeeld om van bezoekers (prospects), leads of zelfs klanten te maken.
Bijna alle bedrijven hebben tegenwoordig een website, daarom is het extra belangrijk om je hierbij te onderscheiden van je concurrenten. Zorg er daarom voor dat de websitebezoekers niet direct wegklikken en houd altijd je analytische gegevens goed in de gaten. Op deze manier kun je goed inspelen op het gedrag van de bezoekers en kan je de website zo optimaliseren dat ze zo veel mogelijk op de website blijven en terugkomen.
Er zijn verschillende mogelijkheden om je website te optimaliseren. Denk hierbij aan optimalisaties om beter organisch gevonden te worden (SEO) of optimalisaties die je conversies verhogen (CRO).
Om online beter op een organische manier gevonden te worden moet je SEO inzetten, oftewel Search Engine Optimization. Met zoekmachine optimalisaties kan je hoger komen in de Google resultaten en op deze manier meer kliks binnenhalen. De kliks kunnen nieuwe of oude bezoekers zijn. Beide wil je verhogen omdat de nieuwe bezoekers potentiële klanten zijn en de oude bezoekers terugkerende klanten kunnen zijn, waar je meer aan zou kunnen verkopen.
Naast SEO kan je ook nog gebruik maken van SEA, dit is Search Engine Advertising. Bij SEA maak je gebruik van betaalde advertenties, waardoor je op de korte termijn resultaten ziet, door bovenaan in Google te staan. Wat het verschil is tussen deze 2 en welke invloed ze op elkaar hebben lees je hier.
Je kan SEO toepassen op verschillende onderdelen van je website, denk bijvoorbeeld aan content optimalisatie op basis van een zoekwoorden onderzoek, technische optimalisaties en linkbuilding. Met verschillende aanpassingen op je website kan je de ranking van jouw website verhogen waardoor beter gevonden wordt. Er zijn 3 stappen die de zoekmachine neemt tijdens het onderzoeken van een website:
Stap 1 crawlen:
Crawlen vertaald is kruipen. Google zelf noemt zijn software “Crawlers”. Dit wordt gebruikt om te kijken naar de website en om deze continu te onderzoeken. De software kruipt als het ware over de gehele website. Van de tekst die geschreven is tot aan de lengte van de URL en de laadtijd. De gehele website is dus belangrijk voor de SEO.
Door content optimalisaties, technische optimalisaties en linkbuilding toe te passen te krijgt de website een betere score van de crawlers waardoor je hoger in de Google resultaten komt. Deze score is dus een gemiddelde en sommige punten hebben meer invloed en zijn makkelijker te veranderen. Om te weten wat veel invloed heeft, heeft degene die de website optimaliseert SEO-kennis nodig.
Stap 2 indexeren:
Als de crawler de score en informatie heeft verzameld, gaat Google de website indexeren. Dit houdt in dat de informatie van je website door Google wordt beoordeeld en de belangrijke dingen worden bijgehouden in de zoekindex. De zoekindex is een soort bibliotheek met verzamelingen van honderden miljarden aan webpagina’s.
Stap 3 ranken:
Het rangschikken kan soms lastig in te schatten zijn omdat Google resultaten van veel verschillende aspecten afhankelijk is. Dit wordt bijvoorbeeld gebaseerd op locatie of eerdere zoekgeschiedenis. Toch krijg je een hele lijst aan resultaten in milliseconden. Dit resultaat is dus gebaseerd op de zoekwoorden en de persoonlijke data. De Google-software kijkt hier dan naar de websites die het best overeenkomen en met een goede score. Hierdoor zou de bezoeker dus in principe de beste website krijgen voor wat ze zoeken.
Benieuwd hoe jij je website kan optimaliseren om beter gevonden te worden? Lees onze blog over zoekmachine optimalisatie hier.
Zodra de website goed vindbaar is in Google, is het belangrijk om je website goed te optimaliseren zodat bezoekers de gewenste acties gaan uitvoeren. Met CRO (Conversion Rate Optimization). zorg je ervoor dat je meer conversies binnenhaalt met je website.
Er zijn veel factoren die websitebezoekers onbewust beïnvloeden. Dit kunnen grote dingen zijn, zoals een formulier die links of rechts op een pagina staat, maar ook hele kleine dingen zoals de kleur van een knop. Om te testen welke invloed een aanpassing heeft op het aantal conversies kan je een test opstellen in Google Optimize.
In Google Optimize kan je een A/B test, een multivariate-test of een omleidingstest opstellen:
Zodra je een test hebt ingesteld, laat je deze een tijd lopen. Het is belangrijk dat een test niet te kort loopt, omdat bezoekers op maandag ander gedrag kunnen vertonen dan op zaterdag. Wij raden een looptijd tussen de 2 en 4 weken aan.
Wanneer is een test succesvol?
Om te beoordelen of een test succesvol is geweest kijken we naar de betrouwbaarheid of de statistische significantie van de resultaten. Het liefst wil je bij een test een betrouwbaarheid van 95% of hoger. Dit kan je berekenen met de Bayesian-methode of de T-test.
Heeft je test tussen de 2 en 4 weken gelopen en is de betrouwbaarheid hoger dan 95%? Dan kan je de test stoppen en vervolgens de aanpassingen doorvoeren op de website.
Benieuwd hoe jij je website kan optimaliseren om meer conversies te behalen? Lees onze blog over CRO hier.
Wil je beginnen met website optimalisatie en kom je er niet uit? Of wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op met Jorgen Korthagen en we helpen je graag verder!